(Foto: EasyJet/PR)

EasyJet vil servere spildevand ombord

Lavprisflyselskabet easyJet løfter nu sløret for et brintbrændstof-system til fly, hvor restproduktet er rent vand, der kan serveres til passagererne.

(Opdateret) Brint er et CO2-neutralt brændstof, der hidtil kun har været brugt til biler og busser. Men nu vil flyselskabet easyJet se på muligheden for at bruge den rene energikilde i sine fly. I første omgang udarbejderflyselskabet et brintbrændstof-system, som skal kunne drive fly, når de kører på jorden.

”Hvis du kan drive en bil eller bus med brintenergi, kan du også bruge det til at manøvre et fly på jorden og vente med at starte motorerne til flyet holder for enden af starterbanen,” forklarer easyJets chefingeniør, Ian Davis.

Hybridflyet, som easyJet kalder den delvist brintdrevne flytype, skal drives ved hjælp af en brintbrændstofcelle, der opbevares i flyets bagagerum.

Kan servere spildevandet
Det eneste restprodukt, der kommer fra en brintbrændstofcelle, er rent vand, og ifølge easyJet hældes dette spildprodukt direkte i flyets vandtanke og vil i princippet kunne serveres til passagererne.

”Jeg tænker, vi kan genbruge vandet. Det er jo absolut rent. Hvorfor skal vi smide vand væk, hvis det er absolut rent? Det kan bruges til at drikke eller skylle toiletterne,” siger Ian Davis.

Hybridflyets brintbrændstofcelle bliver kombineret med et såkaldt nul-udledningssystem, der fanger energien, når flyet bremser ved landing. Energien vil bruges til at oplade flyets letvægtsbatterier på samme måde som i ”the kinetic energy recovery system”, der bruges i Formel 1-biler.

Flyet kan derefter bruge den opsparede energi at køre til og fra landingsbanen uden at skulle tænde motorerne, og det er en stor gevinst for et selskab som easyJet, der har mange, men korte flyvninger i sit rutenet.

I løbet af et år bliver omkring fire procent af easyJets årlige brændstofforbrug brugt under kørsel til og fra start- og landingsbaner.

Sparer tonsvis af fuel
Ifølge easyJet bruger selskabets fly i gennemsnit 20 minutter per flyvning på at køre på landjorden, og det bliver samlet til næsten 6,5 millioner kilometer om året.

”Planen om et hybridfly er både en vision for fremtiden og en udfordring til vores partnere og leverandører om at fortsætte med at finde på nye måder at reducere CO2-udslippet på,” siger Carolyn McCall, der er easyJets administrerende direktør.

Hybridsystemet kan spare easyJet omkring 50.000 tons brændstof om året og den dertilhørende CO2-udledning. Teknologien vil blive testet allerede i 2016, og i løbet af de kommende fem år vil easyJet helt konkret reducere udslippet med yderligere syv procent.

Billede: EasyJet opererer en flåde på 243 Airbus A319 og A320, som efter planen skal indrettes med det nyebrintbaserede hybridsystem. Foto: EasyJet/PR