Ekspert: American Airlines har retning mod konkurs

American Airlines tabte 875 millioner kroner i 3. kvartal og kæmper med en milliardstor gæld og alt for høje omkostninger. Analytikere advarer nu om at selskabet kan være på vej til konkurs, hvis ikke man får ny kapital eller henstand på sine lån.

Det er i den grad op ad bakke forAmerican Airlines i disse måneder.

I juli præsenterede det store amerikanske luftfartsselskab et regnskab for 2. kvartal med et nettounderskud på 1.499 millioner danske kroner.

Mandag den 3. oktober styrtdykkede aktiekursen hos moderselskabet AMR Corporation med hele 41 % efter spekulation om at selskabet kan blive tvunget til at søge den såkaldte “Chapter 11 bankruptcy protection“.

Og i sidste uge præsenterede American Airlines et nettounderskud for 3. kvartal på $162 millioner til trodsfor at omsætningen steg over 9 % til $6,4 milliarder.

Til sammenligning tjente selskabet $142 millioner i 3. kvartal 2010, så der er tale om en væsentlig forværring, der ifølge selskabet især skyldes ændringer i brændstofpriser og valutakursudsving.

Alene i 3. kvartal var brændstofregningen $653 millioner større end samme periode året før.

“Skønt 3. kvartal var udfordrende for American Airlines, så er vi gang med en skrap handlingsplan, der skal forbedre selskabets indtjening og styrke grundlaget for succes på længere sigt, “siger bestyrelsesformand og koncernchef hos moderselskabetAMR,Gerard Arpey.

Analytiker tvivler på selskabets fremtid

Helt så begejstrede er man ikke blandt analytikere, der blandt andet er bekymrede overden store gæld. Ved udgangen af september havde American Airlines en gæld på knap 92 milliarder danske kroner.

Analytikere peger på, at selskabet har tabt penge i 14 ud af de seneste 16 kvartaler og aktiekursen er faldet med 66 % i år. Flere analytikere tror derfor, at selskabet er på vej til konkurs, og siden 2001 har selskabet sammenlagt tabt $12 milliarder.

For at rette op på det nuværende mareridt skal American Airlines skære sine personaleomkostninger kraftigt, forbedre sit serviceniveauogudfase alle sine brændstof-slugende fly.

Selskaber har allerede annonceret initiativer, der skal nedbringe selskabets omkostninger med kapacitetsreduktioner, udfasning af op til 11 Boeing 757 i 2012, men analytikere frygter, at det er for lidt og for sent.

Ifølge analytiker Basili Alukos fra Morningstar har American Airlines en oppustet omkostningsstruktur og lille mulighed for at skaffe ny kapital.

“Med mindre AMR får et betragtelig kapitalindskud eller får henstand på sine lån, tror vi, at selskabet i sidste ende vil gå konkurs,“ skriver Basili Alukos i en kommentar til analysehusets kunder.

AMR Corporation har besluttet at frasælge datterselskabet American Eagle Holding Corporation ved at udskille aktierne i selskabet til aktionærerne i moderselskabet.