Ekspert: Pilotløse passagerfly klar i 2030

Det pilotløse fly ligger ikke mere end 17 år væk. Det spår en international ekspert i flysikkerhed.

Tanken om det pilotløse fly får det formentlig til at løbe koldt nedad ryggen på rigtig mange. Ikke kun de piloter, som ser arbejdsløshedskøen foran. Men også for almindelige flypassagerer, der finder den menneskelige kontrol og mulighed for at overtage fra systemet, betryggende i moderne passagerfly.

Og de fleste ryster sikkert også på hovedet og anser det for komplet urealistisk. Men det er det ikke, hvis man skal tro den internationale ekspert i flysikkerhed, David Learmount. På sin blog på Flight Internationals hjemmeside forudsiger han, at det pilotløse passagerfly vil være en realitet om bare 17 år i år 2030.

”Det førerløse passagerfly er ikke længere utænkeligt. Det er bare et spørgsmål om tid før passagerfly har én pilot, og snart efter vil de ikke have nogen. De første kommercielle fly med én pilot vil være fragtfly. Det vil næsten helt sikkert bane vejen for det førerløse passagerfly. Det vil være et cockpit-frit passagerfly, hvor første klasse passagerer vil besætte vinduespladserne i den skarpe ende. Flyet kan have en pilot stående standby til nødsituationer, men han/hun vil være tilbage på basen på landjorden,” forudser David Learmount.

Manglende forståelse
Han peger på at mange flyulykker nu til dags skyldes, at piloterne ikke forstår flyets elektroniske systemer og deres opførsel.

”Ulykker som følge af piloternes manglende evne til at klare når automatiseringen svigter er ved at blive de nye dræbere. De mest almindelige alvorlige ulykker nu om dage, er tab af kontrol eller kontrolleret flyvning imod terræn som følge af piloternes manglende kontrol af, tro på eller forståelse af hvad der foregår,” vurderer David Learmount.

Den største barriere for de pilotløse fly er efter David Learmounts mening flyvekontrollen, som stadig er styret af mennesker. Han forudser at flyveledere i 2030 ikke længere vil styre flytrafikken, men blot stå standby til at kunne gribe ind.

Helikoptere i kortege
Inden for den militære luftfart er man allerede langt fremme med pilotløse fly og helikoptere. Således arbejder helikopterproducenten Sikorsky med at kunne lade op til 10 Blackhawk-helikoptere flyve i kortege med en enkel bemandet helikopter forrest. Helikopterne følger efter hinanden ved at hver helikopter med sin radar låser sig fast på helikopteren foran og følger dens bevægelser.

Desuden er ubemandede droner med vingefang på størrelse med passagerfly allerede i drift. Således har den amerikanske RQ-4B Global Hawk-drone et vingefang på 39,8 meter, mens et Boeing 737-800 fly har et vingefang på 39,47 meter.