Et ekspertpanel er ikke enig i de resultater, som FAA er kommet frem til i forbindelse med tests af evakueringer fra fly. Der skal foretages flere og omfattende evakueringstests, lyder det.
I 2021 blev der offentliggjort en rapport, som blev udviklet som reaktion på lovgiveres påstand om, at de nuværende sædedimensioner på passagerfly er usikre, og at de burde revideres.
Rapporten fra de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, var baseret på eksperimenter og evakueringstests gennemført i 2019 og 2020, og de blev overvåget af FAAs Aerospace Medical Institute (CAMI).
Resultaterne fra testene fik FAA til at konkludere, at de nuværende krav til flysæder ”kan imødekomme og ikke hindre udgang” for 99 procent af den generelle amerikanske befolkning under en evakuering.
Et ekspertpanel er imidlertid ikke enig i konklusionen fra FAA. Således har National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine foretaget en fagfællebedømmelse (peer-review, red.) af rapporten fra 2021, og i deres konklusion undergraver de rapporten. Det skriver Aviation Week Network.
Konklusion er ikke understøttet
I ekspertpanelets rapport udsendt 1. juli 2025 lyder det, at konklusionen i FAA-rapporten fra 2021 ikke er ordentligt understøttet.
”Komitéen finder, at den vigtigste konklusion i CAMIs rapport om, at de nuværende sædekonfigurationer i fly ikke bør hindre evakueringen af 99 procent af den generelle amerikanske befolkning, ikke understøttes af forskningsprojektets design og resultater,” udtaler udvalget.
”For at fremsætte en sådan endelig påstand ville CAMI være nødt til at foretage en omfattende række yderligere evakueringsforsøg eller en kombination af forsøg med at komme ud fra sæderækken og computerbaseret evakuering, der specifikt tager højde for passagerernes kropsstørrelse som en uafhængig variabel.”
Flere mangler i evakueringstests
Ifølge ekspertpanelet var der flere mangler i de tests, som blev overvåget af CAMI. Deltagerne i evakueringstestene var i alderen 18 til 60 år, og ingen af dem havde anerkendte fysiske begrænsninger.
Herudover havde CAMI blandt andet fokus på, om deltagerne kunne sidde i konfigurationer af forskellige dimensioner; og ikke om dimensionerne påvirker, hvor hurtigt folk kunne komme ud på midtergangene.
”Efter udvalgets opfattelse repræsenterede sædetestene en spildt mulighed for at lære mere om de effekter, som sædeafstand og -bredde kan have på en persons evne til at forlade et sæde og en sæderække,” lyder det i ekspertpanelets rapport.
FAA blev i 2018 beordret af Kongressen at genoverveje kravene til flysæder og udstede nye, sikkerhedsbaserede regler med baggrund i en bekymring over, at kravene ikke tager højde for det voksende gennemsnit for den amerikanske kropsstørrelse.
FAA igangsatte derfor CAMI-testene og udgav sin rapport i 2021. Kongressen gentog sin opfordring i 2024, hvorefter CAMI anmodede om en fagfællebedømmelse af 2021-rapporten, hvilket altså nu er kommet fra National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine.
Relaterede artikler:
Ønsker myndighedsforbud mod mindre sædeafstand