Kabine i Spirit Airlines Airbus A320.

Minimumsgrænser for sædeafstand i USA

Repræsentanternes Hus har med stort flertal vedtaget ny lov, der pålægger luftfartsmyndighederne at indføre minimumsgrænser for sædeafstand og sædebredde i fly.

Flyselskaber verden over forsøger i stigende grad at presse så mange sæder som muligt ind i flyene for at forbedre økonomien i deres ruter. Det har mange passagerer, der har fløjet på almindelig økonomiklasse i de seneste år, oplevet på egen krop.

Men nu er der udsigt til, at luftfartsmyndighederne fastsætter minimumsgrænser for, hvor tæt passagerne må sidde i et fly – i hvert fald i USA. Repræsentanternes Hus i den amerikanske kongres har netop vedtaget lovgivning, der pålægger de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, at indføre regler for minimumsstandarder for sæder, herunder afstanden mellem sæderækkerne og bredden på det enkelte sæde.

Den nye lov kommer efter mange års pres fra forbrugerorganisationer i USA, som har protesteret imod, at der bliver stadigt mindre plads i flyene.

Fra 35 til 31 tommer siden 1970erne
Ifølge politikeren bag lovforslaget, republikaneren Steve Cohen, er den gennemsnitlige sædeafstand – ”pitchen” – siden 1970erne faldet fra 35 til 31 tommer (cirka 89 til 79 centimeter), mens sædernes bredde er skrumpet fra 18 til 16,5 tommer (cirka 46 til 42 centimeter). Det går ifølge Cohen både ud over sikkerheden og passagernes komfort.

Den amerikanske forbrugerorganisation Flyers Rights mener, at minimumsgrænserne skal være en sædeafstand på 28 tommer og en sædebredde på 18 tommer. Hvis FAA imødekommer det krav, vil det ramme de fleste flyselskaber, der opererer med det populære Boeing 737-fly, hvor bredden på sæderne i dag typisk er omkring 17 tommer. Det gælder eksempelvis hos både SAS og Norwegian.

Nye sæder med pitch på 23 tommer
Samtidig vil de nye grænser sætte en stopper for flyselskabers eventuelle planer om at presse endnu flere sæder ind i flyene og dermed indskrænke benpladsen. Det amerikanske ultra-lavprisflyselskab Spirit Airlines har i dag en sædeafstand på 28 tommer i selskabets Airbus A319 og A320, men nogle producenter af flysæder har præsenteret sædekoncepter med en pitch på helt ned til 23 tommer.

Den nye lov fastsætter ikke minimumsgrænser for benplads og sædestørrelser, men pålægger FAA at definere disse grænser og indføre nye regler inden for et år. Loven blev vedtaget med overvældende flertal i Repræsentanternes Hus, hvor 393 repræsentanter stemte ja, mens kun 13 stemte nej. Loven skal også vedtages i Senatet, inden den kan føres ud i livet.

Ingen direkte regulering i dag
I dag er der ingen direkte minimumsgrænser for sædeafstand og sædebredde, men ifølge international luftfartslovgivning skal flyene være indrettet således, at det er muligt at evakuere alle passagerer i løbet af 90 sekunder. Reglerne siger ikke noget om passagernes komfort ombord.

CHECK-IN.dk har henvendt sig til både Trafikstyrelsen og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, for at høre, om lignende regulering af sædeafstand og sædebredde kan være på vej i EU. Ingen af dem vendte i løbet af onsdag tilbage med et svar.

 

Relaterede artikler:

Kritik af sædeafstand i nyt Widerøe-fly

Ryanair sætter 197 sæder i nye fly

AirAsia X vil indrette A330 med 440 sæder