Ekstra-regning til luftfarten: 210 milliarder kroner

Prisen på flybrændstof er nu steget med over 42 procent i løbet af de seneste 12 måneder. Det betyder, at den globale luftfart i 2011 vil få en ekstra-regning på over 210 milliarder kroner, hvis den nuværende brændstofpris holder resten af året.

Rundt omkring i luftfartsselskabernes direktionslokaler bliver der i øjeblikket skævet nervøst til den politiske udvikling i Mellemøsten og Nordafrika. Urolighederne i Tunesien, Egypten og nu Libyen har medført nye prisstigninger på råolien, hvilket naturligt påvirker prisdannelsen på flybrændstof.

Således koster et ton flybrændstof i øjeblikket omkring 926 dollars, hvilket er 42 procent højere end for blot 52 uger siden. Det er samtidig det højeste niveau siden efteråret 2008, hvor prisen havde toppet i august måned med et niveau omkring 1.420 dollars pr. ton.

Den voldsomme stigning på flybrændstof forventes i 2011 at koste luftfartsselskaberne ekstra 38 milliarder dollars svarende til ca. 210 milliarder danske kroner. Det viser beregninger foretaget af den internationale luftfartsorganisation IATA baseret på en gennemsnitspris på flybrændstof på nuværende niveau i resten af 2011.

Det vil givetvis foranledige yderligere stigninger i brændstoftillægget hos luftfartsselskaberne eller som minimum betyde, at der kan gå lang tid førend de seneste justeringer af brændstoftillæggene vil kunne falde bort.

Lavprisflyselskabet Norwegian har i forudsætningerne for 2011 forventet en pris på flybrændstof på 850 dollars pr. ton, mens Cimber Sterling i indeværende finansår 2010/11, der slutter den 30. april, har budgetteret med en brændstofpris på 700 dollars pr. ton.

SAS har hedget omkring halvdelen af det forventede brændstofforbrug i 2011 til priser der varierer mellem 759 og 826 dollars pr. ton. Givetvis en god beslutning, såfremt den nuværende udvikling fortsætter.

Men de stigende brændstofpriser sætter også sine spor på aktiemarkederne, hvor luftfartsaktierne i stigende omfang kommer under pres. Således er værdien af aktierne i SAS og Cimber Sterling faldet med omkring 11 procent i løbet af den seneste måned.

Foto: De stigende oliepriser vil betyde en ekstra regning på 210 milliarder kroner i 2011 for den globale luftfart.