Airbus A350-900 fra Lufthansa med registreringen D-AIXK. (Foto: TJDarmstadt | CC 2.0)

En flyvning passagererne sent glemmer

En Airbus A350 fra Lufthansa måtte tidligere på ugen vende om undervejs fra München til Chicago, og flyet var omkring Køln, inden det landede i Frankfurt. Det blev til seks timer og 15 minutters flyvetur.

Passagererne på en Lufthansa Airbus A350-900. der 15. september skulle gennemføre en flyvning fra München til Chicago, fik sig en lidt anderledes oplevelse end forventet. 

Flyet med registreringen D-AIXK og rutenummer LH434 lettede fra lufthavnen i München kl. 16.04 og satte straks en nordvestlige kurs mod USA. Da flyet befandt sig i marchhøjden på 38.000 fod (11.582 meter) omkring 100 kilometer nord for Glasgow, fik piloterne en melding om, at et af flyets dæk angiveligt var eksploderet under starten fra bane 26L i den sydtyske lufthavn. Det skriver The Aviation Herald.

Da meldingen indløb var man omkring to timer inde i flyvningen, og piloterne besluttede at vende om. I første omgang blev flyet dirigeret til Køln/Bonn-lufthavnen, hvor det overfløj bane 32R i lav højde, så det var muligt fra kontroltårnet at inspicere, om der var skader på nogle af flyets dæk.

Herefter fortsatte flyvningen til et område mellem Nürnberg og München, hvor flyet i et stykke tid cirklede i 19.000 fods højde (5.790 meter) for at reducere mængden af brændstof, så der ville kunne foretages en landing uden for meget vægt. Afslutningsvis satte flyet kursen mod Frankfurt Airport, hvor flyet landede kl. 22.19, hvilket var seks timer og et kvarter efter starten. Til sammenligning tager hele flyveturen fra München til Chicago ni timer.

Lufthansa flight LH434 den 15. september. (Flightradar24)

Fund af dækrester
Det var fund af dækrester på banen, der var årsag til, at Lufthansa-flyet vendte om, da piloterne ikke ønskede at fortsætte over Atlanten, når de vidste, at der muligvis kunne opstå udfordringer under landingen.

En af læserne på The Aviation Herald beskriver, at han arbejder i cargoområdet i lufthavnen i München og har kontor ved siden af bane 26L, hvor Lufthansa-flyet lettede fra. Ifølge beskrivelsen hørte han et højt “brag” under starten, men da flyet fortsatte, tænkte han ikke mere over det.

Flightradar24 har i øvrigt fået oplyst fra Lufthansa, at flyet valgte at søge mod Frankfurt, da vejret blev dårligere i München-området, mens flyet cirklede for at reducere brændstofmængden. Herudover var der kun en bane i drift i München på dette tidspunkt.

Passagererne blev indlogeret på hotel og fortsatte rejsen mod USA dagen efter. Flyet, der var involveret i hændelsen, var sent sent fredag endnu ikke sat i drift. 

 

Relaterede artikler:

Alvorligt kvæstet af eksploderet flydæk

SAS-fly landede med punkteret dæk

Lufthansa-fly spærrede landingsbane i 15 timer