Endnu et grønlandsk flyselskab i støbeskeen

Et nyt selskab vil om fire måneder starte flyvninger mellem Grønland og Danmark. Selskabet har dog hverken fly, tilladelser, samarbejdsaftaler eller bookingsystem på plads.

Grønland kan meget vel gå hen og få sit tredje flyselskab, der vil flyve mellem Grønland og Danmark. To grønlandske iværksættere drømmer i hvert fald om fra 1. juni at starte flyvninger mellem Kangerlussuaq og Københavns Lufthavn. Det skriver den grønlandske avis Sermitsiaq.

Deres nye selskab hedder Aluu Airlines og skal efter planen starte billetsalget inden udgangen af denne måned. Selskabet mangler dog stadig en række nødvendige tilladelser fra Trafikstyrelsen og det grønlandske selvstyre. Aluu Airlines har heller ikke aftaler med samarbejdspartnere og lufthavne på plads, ligesom selskabet heller ikke har sit billet- og bookingsystem på plads. Alt den slags kan dog sagtens tage rigtig lang tid. Det kan man skrive under på hos et andet selskab, som har forsøgt sig med flyvninger til og fra Grønland.

Mere end et års slid
Aluu Airlines er nemlig det andet forsøg på at bryde Air Greenlands monopol på flyvninger mellem Grønland og København inden for det seneste år. Efter mere end et års slid med at få det hele på plads, gik selskabet Greenland Express således i luften i juni sidste år og fløj i en periode på lidt over tre måneder fra Kangerlussuaq og Narsarsuaq via Island til København og Aalborg.

Operationen var dog præget af en del ustabilitet og samarbejdsvanskeligheder med det hollandske flyselskab, som opererede flyet for Greenland Express. Desuden var flyet, en Fokker 100, ikke i stand til at flyve direkte mellem København og Grønland. Det betød, at flyet måtte mellemlande på Island hver vej. Nu pønser Greenland Express på at forsøge igen i den kommende sommer. Nu er planen at benytte et større Airbus A319-fly med længere rækkevidde.

Indenrigsfly fra starten
Aluu Airlines adskiller sig fra Greenland Express ved, at de fra starten af ønsker at have indenrigsflyvninger fra Nuuk og Ilulissat til Kangerlussuaq, hvorfra der flyves til Danmark. På den måde skal passagererne ikke flyve med konkurrenten Air Greenland til og fra Kangerlussuaq, men kan flyve med Aluu Airlines hele vejen fra Nuuk til København.

Mens Greenland Express er et virtuelt flyselskab uden egne fly og driftstilladelse, så agter Aluu Airlines at være et rigtigt flyselskab med egne fly. Derfor arbejder selskabet blandt andet på at få en såkaldt Air Operators Certificate (AOC) hos Trafikstyrelsen. Det gør, at selskabet ikke er afhængig af et andet flyselskab, sådan som Greenland Express har haft sine vanskeligheder med. Det stiller dog omvendt en række høje krav til selskabets organisation. Et AOC er ikke bare noget man trækker i en automat.

Uden hverken AOC, tilladelse fra Selvstyret og bookingsystemer på plads, så kan det blive svært for Aluu Airlines at komme i luften allerede om lidt over fire måneder. Men lysten til at bryde Air Greenlands monopol på flyvninger til Danmark er der uden tvivl. Det samme er en investor, der selv har meldt sig på banen.

Anvende ATR-fly
Aluu Airlines har en plan om at lease et Airbus fly til ruten til Danmark. Om det bliver et Airbus A330-langdistancefly magen til det Air Greenland anvender, er ikke fastlagt endnu. Desuden vil selskabet anvende et ATR-turbopropfly på sine planlagte indenrigsruter fra Kangerlussuaq til Nuuk og Ilulissat. Dermed vil selskabet adskille sig fra Air Greenland, der anvender Dash-8 fly.

ATR-flyene kan tage mere fragt og flere passagerer end Dash-8. De korte landingsbaner i Ilulissat og Nuuk stiller dog visse begrænsninger og flyet vil ikke kunne operere fra de to lufthavne fuldt lastet.