FFEL Air Airbus A330-200 (Foto: FEEL Air/PR)

Endnu et livstegn fra Feel Air

En pressemeddelelse den 25. oktober 2009 var seneste officielle livstegn fra norske Feel Air, der vil etablere interkontinentale ruter til New York og Bangkok. Præcis på årsdagen for denne meddelelse har selskabt ladet høre fra sig igen. Rygter om et samarbejde med spanske Vueling.

Den 25. oktober 2009 fik den skandinaviske rejse- og luftfartsbranche et overraskende nyt bekendtskab. Det varlavprisflyselskabet Feel Air, der på dette tidspunkt var under etablering og i færd medsammen med DnBNOR Markets at afslutte en emission på 240 millioner norske kroner.

Initiativtagerne bag selskabet var Kai Holmberg, der er tidligere koncerndirektør i den norske rejsebureaukæde VIA Travel Group samt tidligere luftfartsdirektør Otto Lagarhus, der også har en erfaring som produktionsdirektør i SAS.

Tvivlere har der sidenhen været mange af.Men selskabets stiftere har sidenhen holdt skruen i vandet og rejst rundt til luftfartskonferencer over hele verden for at berette om planerne – og eventuelt derigennem tiltrække investorer og samarbejdspartnerne. Bl.a. var repræsentanter fra selskabet af finde på World Routes 2010 i Vancouver i september samt på World Low Cost Airlines Congress i London for blot en måned siden.

Påårsdagen for udsendelse af selskabets første pressemeddelelse, kom der i denne uge følgende livstegn på selskabets Facebook-side:

“New official information from the HQ: “We are progressing very nicely and look forward to launch our FEEL Good air services next year. Unfortunately, the launch date has not been made public yet, so we will have to come back to that later on.“

Heraf fremgår det, at initiativtagerne stadig tror på planerne, og at 2011 er året, hvor selskabets vil lancere sit langruteprodukt til lavpris.

Flere kilder i rejse- og luftfartsindustrien indikererer på rygtebasis, at det spanske lavprisflyselskab Vueling givetvis er på vej til det skandinaviske marked med henblik på et samarbejde med Feel Air. Selskabet skal angiveligt kunne fungere som feeder-airline til samarbejdet.

Denne teori kan ikke være helt udelukket. Bag Feel Air står økonomisk danskeren Lars Nygaard, der er tidligere topchef hos Spanair samtnetop Vueling. Men Lars Nygaard har også trukket et par “legekammerater“ med ind i bestyrelsen for Feel Air,bl.a. Carlos Munoz, der er en kendt spansk entrepeneur og grundlægger af Vueling.

Umiddelbart et lidt umage samarbejde. Men alt kan lade sig gøre i luftfartsindustrien, der ofte er ganske uforudsigelig.

Foto: Feel Air har givet nyt livstegn fra sig. Branchekilder nævner muligheden for et samarbejde med spanske Vueling.