Endnu et rejsebureau i offentlig gabestok

Forbruger- og Konkurrencestyrelsens offentlige gabestok ‘Firmatjek’ har fået endnu et rejsebureau som medlem. Firmatjek er den mindre flatterende liste over virksomheder, der ikke har efterlevet Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Der er flere steder, hvor man som rejsebureau kan havne i den offentlige gabestok. Et af disse er Firmatjek, der er enliste over virksomheder, som efter at have tabt en sag i Forbrugerklagenævnet, ikke har efterlevet afgørelsen.

Hver måned offentliggør Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nye navne på listen.

På den seneste liste optræder Babylon Rejser v/Sabah Madani. Bureauet, der har adresse på Frederiksborggade 37 i København, har nægtet at efterkomme afgørelsen ien sag, hvori der er faldet dom ved retten på Frederiksberg.

En forbruger var blevet afvist i forbindelse med hjemrejsen og havde krævet erstatning for merudgifterne til nye hjemrejsebilletter. Babylon Rejser har afvist kravet med bemærkning om, at det var flyselskabet, der havde forårsaget aflysningen.

Således endte Babylon Rejser på Firmatjeks mindre flatterende liste.

Rejsebranchen godt repræsenteret

På Firmatjek-listen finder man også andre rejserelaterede selskaber, der ikke har efterkommet afgørelser. Listen opdateres hver måned, og informationerne kan højest ligge til offentligt skue i et år.

Derfor er det hollandske lavprisflyselskab Transavia på listen, selvom selskabet i foråret ophørte sine ruteaktiviteter i Danmark. Firmatjek har også registreret sager med Big Traveli København,Pingvin Rejsebureau i Kastrup samt Hilon Travel, der er GSA for Syrian Airlines.

I alt er der 5 sager fra rejse- og luftfartsbranchen på den samlede liste, der p.t. udgøres af 93 virksomheder indenfor 19 brancher. Dermed er rejsebranchen særdeles godt repræsenteret, omend forbrugerelektronik, bilforhandlere og sko- og tøjbutikker har en større repæsentation.

Offentliggørelse på Firmatjeks liste kan ske,hvis den erhvervsdrivende ikke har efterlevet en afgørelse efter en frist på 30 dage.