Er Ebola det nye SARS?

SARS-epidemien i 2003 havde store økonomiske konsekvenser for luftfarten. Om Ebola-epidemien også får det, afhænger blandt andet af hvordan myndighederne håndterer sagen.

Mindre end 1.000 personer døde, da SARS-epidemien hærgede i Asien i 2003. Alligevel kostede epidemien luftfartselskaberne syv milliarder dollars i mistet indtjening fordi antallet af flyrejsende især i Asien samt til og fra verdensdelen faldt markant.

Lige nu hærger en Ebola-epidemi, der indtil videre har kostet over 4.000 mennesker livet primært i en håndfuld vestafrikanske lande. Men hvis ikke epidemien kommer under kontrol og tilfælde begynder at dukke op i andre lande, så kan det have stor påvirkning på luftfarten. For hvis folk bliver bange for at komme i kontakt med medpassagerer, som er smittet med Ebola, så kan det betyde færre flypassagerer ikke bare til og fra Vestafrika – men over hele verden. For selvom risikoen er uhyre lille, så kan frygten for at blive smittet være nok til at lægge en dæmper på rejselysten.

Politisk beslutning
Selvom kun ganske få tilfælde er registreret uden for Vestafrika, så har myndighederne i både USA og adskillige europæiske lande valgt at skrue op for deres indrejsekontrol. Således startede de britiske sundhedsmyndigheder tirsdag screening af rejsende fra Guinea, Sierra Leone og Liberia i London Heathrow Lufthavn. I de kommende dage vil screeningen blive udvidet til også at finde sted i London Gatwick-lufthavnen og togstationen St. Pancras, hvor Eurostar-togene kommer ind til London.

Beslutningen om at iværksætte screeningen møder dog kritik.

”Det virker ikke til at være en videnskabelig beslutning, men en politisk beslutning,” siger doktor Ron Behrens fra London School of Hygiene and Tropical Medicine til flere britiske medier.

Han mener effekten af en screening i ankomstlufthavnene vil være meget lille, men i stedet forstyrre et stort antal mennesker.

På torsdag mødes EU´s sundhedsministre i Bruxelles for at drøfte, hvorvidt det er muligt at etablere fælles tiltag for at hindre spredning af Ebola-smitte. Den franske præsident Francois Hollande har allerede ført en telefonsamtale med USA´s præsident Barack Obama, der har opfordret til, at Frankrig påbegynder screening af rejsende fra de smitteramte områder i Vestafrika.

Hårfin balance
Samtidig er de amerikanske sundhedsmyndigheder ved at overveje, om de skal indføre særlige screeningsprocedure for rejsende fra Vestafrika ved ankomsten i amerikanske lufthavne. Der er allerede indført Ebola-screening i New York-JFK, og på torsdag udvides screeningen til at omfatte Newark-lufthavnen samt Washington-Dulles, Chicago O´Hare samt Hartsfield Jackson i Atlanta. Disse lufthavne dækker 94 procent af samtlige ankommende passagerer fra de tre hårdest ramte lande med Ebola.

For sundheds- og luftfartsmyndigheder verden over er det en hårfin balance. For på den ene side vil man for alt i verden undgå, at smittede personer kommer ind i landet og risikerer at smitte andre. På den anden side har ingen interesse i at opskræmme befolkningen mere end højst nødvendigt, da frygten – begrundet eller ubegrundet – for at blive smittet, kan få stor indvirkning på folks rejselyst og i sidste ende verdensøkonomien.

SARS-epidemien og faldet i flytrafikken påvirkede kraftigt flere asiatiske landes økonomier, ligesom USA og Canada heller ikke gik ram forbi. Det viser tal fra luftfartsorganisationen IATA.