Administrerende direktør Ole Stouby, Travelmarket A/S.

Erhvervsrejsebureauer er kun billigst i 20 % af tilfældene

‘Konklusionen er noget vrøvl,’ siger Travemarkets administrerende direktør Ole Stouby om den rapport, som erhvervsrejsebureuaet American Express Business Travel har bestilt for at dokumentere, at det er billigst at købe flybilletter hos bureauet – fremfor at anvende online-rejsebureuer.

Travelmarkets administrerende direktør Ole Stouby går ikke overraskende i rette med konklusionerne i den analyse, somCHECK-IN omtalte tirsdag.

En analyse foretaget af The Online Travel Benchmarking Group og Harrell Associates på vegne af erhvervsrejsebureauet American Express Business Travel.Undersøgelsen dokumenterer, at det er billigere at købe rejser gennem et erhvervsrejsebureau frem for de mange online-rejsebureauer på nettet.

“Konklusionen er simpelthen noget vrøvl,“ hedder det i en kommentar fra Ole Stouby.

“Analysen er bare baseret påto udvalgte online bureauer (Seat24 og Travellink, red.), og derfor kan der på baggrund herafikke alene konkluderes, at der ikke kan spares penge ved bestilling direkte på nettet. I princippet svarer det til, at man sammenligner 3 erhvervsrejsebureauer mod hinanden, og så kommer Amex i dette tilfælde billigst ud,“ siger Ole Stouby.

Travelmarket-direktøren efterlyser en prissammenligning, hvori luftfartsselskaberne også indgår samt rejsesøgemaskiner, der går på tværs af hele markedsudbuddet.

“De facto og med garanti vil virksomhederne spare betydelige beløb ved at benytte for eksempel fly- og hotelsøgemaskinen hos travelmarket.dk. Her vises hele markedsudbuddet – på tværs af alle online-rejsebureauersamtflyselskaber, herunder også lavprisflyselskaberne. Priserne vil i mange tilfælde være under nettoprisen for flybilletten, da konkurrencen mellem selskaberne er så stor. Det kan erhvervsrejsebureauerne ikke konkurrere med,“ vurderer Ole Stouby.

IfølgeOle Stouby skal erhvervsrejsebureauerne have dækket dyre konsulentlønninger og beregner sig ofte et honorar på mellem 50 og 300 kroner per bestilling – afhængig af, om det er online, per telefon eller e-mail at bookingen foretages. “Så alene på salgshonoraret vilder være besparelser,“ hævder Ole Stouby.

Hos Travelmarket.dk har man erfaringer med, at rejsekonsulenter fra de store erhvervsrejsebureauer anvender selskabets flysøgemaskine for at kunne finde de billigste billetter til kunderne.

“Til nogle typer rejser, har erhvervsrejsebureauet en berettigelse, men det nærmer sig 80-20 reglen, hvorerhvervsrejsebureauet kun med økonomisk fordel kan benyttes i 20% af tilfældene. De 80% af rejserneerordinære bestillinger, som de rejsende selv kan finde og bestille med større fordel – specielt økonomisk,“ slutter Ole Stouby.