Det polske regionale flyselskab EuroLOT åbnede i maj måned sidste år en rute mellem Aarhus og Gdansk. Ruten er midlertidigt indstillet indtil slutningen af marts, hvor der angiveligt kommer et nyt og større fly på ruten.
Aarhus Lufthavn har i to omgange forsøgt at etablere en rute til den polske havneby Gdansk. Første forsøg blev gjort af det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air tilbage i 2011.Men hverken flymateriel eller forretningplanen passede til markedet.
Den 14. maj sidste år gjorde det polske regionale lavprisflyselskab EuroLOT et nyt forsøg. Tre gange om ugen skulle der flyves mellem Gdansk og Aarhus med et 46-sæders ATR42-500 fly.
I løbet af de 33 uger af 2012, hvor ruten har været aktiv, har der i alt været 4.743 passagerer på ruten. Det svarer til en belægning på52 procent, idet den udbudte kapacitet har været 9.108 sæder.
Indfaser Q400NG-fly
Det har ikke skræmt det polske flyselskab, der dog har sat ruten på pause i resten af vintertrafikprogrammet. Det er også sket for otte andre af selskabets ruter, idet man i løbet af de kommende måneder skal udskifte de ældre ATR-fly med nye Bombardier Q400NG.
Allerede i 2012 fik EuroLOT leveret de første otte eksemplarer af de nye turboproplfy, og fra april til juni leveres yderligere seks fly af typen, således af EuroLOT fra begyndelsen af juli udelukkende beskæftiger 14 helt nye Bombardier Q400NG-fly.
EuroLOT skriver i en meddelelse, at selskabet vil vende tilbage på Aarhus-ruten i sommertrafikprogrammet fra den 31. marts. Her skal der i givet fald anvendes Q400-flyene med plads til 78 passagerer, hvilket er en kapacitetsudvidelse på næsten 70 procent. Det bliver således noget af en udfordring for EuroLOT at sikre rutens fremtid med stærkt øget kapacitet.
Selvom EuroLOT tidligere har meddelt, at ruten vender tilbage den 31. marts, er den stadig ikke at finde i selskabets fartplaner. Det har ikke været muligt at træffe EuroLOTs kommercielle direktør Mateusz Kokosinski for en kommentar til rutens fremtid.
Læs også: