Et Airbus A320-fly fra Beijing Capital Airlines. Selskabet anvender større Airbus A330-fly på ruterne til København.

Europæerne er de punktligste

De europæiske flyselskaber er markant bedre til at holde tidsplanerne end deres amerikanske og asiatiske kolleger. Værst er et kinesisk flyselskab.

I Europa gør flyselskaberne over en bred kam meget ud af at fortælle hvor punktlige de er. Hvor gode de er til at ankomme til tiden inden for de 15 minutter, som defineres som ankomst til tiden. I Nordamerika og Asien har mange af flyselskaberne til gengæld ikke travlt med at fortælle om deres meritter med hensyn til punktlighed og inddrage det i markedsføringen.

Det er der en god grund til. For mens langt de fleste europæiske flyselskaber er i stand til at få mindst otte ud af ti fly til at ankomme til tiden, så ser det helt anderledes ud for de nordamerikanske og asiatiske flyselskaber.

Det amerikanske selskab Flightstats har gjort det til en forretning at måle flyselskabernes punktlighed. Og Flightstats’ februar-statistik viser med al tydelighed forskellen mellem flyselskaberne i Europa på den ene side og Nordamerika og Asien på den anden side.

To ud af 12
Hos de europæiske duksedrenge kommer de 30 målte selskaber i gennemsnit rettidigt frem i 84,7 procent af tilfældene. I Nordamerika kommer de 12 målte selskaber i gennemsnit frem til tiden i 74,8 procent af tilfældene. I Asien kommer flyene fra de 39 asiatiske flyselskaber, som Flightstats har holdt øje med, kun til tiden i 64 procent af tilfældene.

Hos 21 ud af 30 europæiske selskaber kommer mindst otte ud af ti fly til tiden. I Nordamerika er Alaska Airlines og Southwest Airlines de to eneste ud af 12 selskaber, der kan bryste sig med den bedrift i februar måned. Værst ser det ud hos Frontier Airlines. Her kom kun seks ud af ti fly rettidigt frem.

Asien har visse duksedrenge på europæisk niveau i form af selskaber som blandt andre de to japanske selskaber JAL og ANA, Air New Zealand, Singapore Airlines, australske Qantas og hårdtplagede Malaysia Airlines. I alt lå 11 ud af 39 asiatiske selskaber over 80 procent i februar.

Suverænt dårligste
Hos mange andre asiatiske selskaber ser billedet dog helt anderledes ud. Det er især i de travle kinesiske lufthavne, at selskaberne har svært ved at holde fartplanerne. De 11 nederste pladser på den asiatiske rangliste indtages således af Hong Kong Airlines, Pakistan International Airlines og ni kinesiske selskaber. Hos alle 11 kom under halvdelen af flyene rettidigt frem til deres gates i ankomstlufthavnene.

Verdens suverænt dårligste selskab til at holde tidsplanerne i februar måned var Beijing Capital Airlines. Her var kun 31,5 procent af selskabets 7.000 flyvninger fremme ved gaten til tiden og den gennemsnitlige forsinkelse var på over 93 minutter.

Beijing Capital Airlines var i februar verdens suverænt mindst punktlige flyselskaber. Kun tre ud af ti fly ankom til tiden. Foto: Laurent Errera / Wikimedia Commons.