Europæiske virksomheder strammer rejsepolitikken

Forretningsrejsende mærker finanskrisen. De europæiske virksomheder strammer nemlig rejsepolitikken i øjeblikket, og det betyder, at færre og færre får udbetalt udlæg, der ikke på forhånd er aftalt. Det viser en ny analyse foretaget af Global Business Travel Association (GBTA).

Finanskrisen og gældskrisen i Euro-landene sår for alvor tvivl om det økonomiske opsvings holdbarhed. I lyset af dette kan det ikke undre, at også de forretningsrejsende mærker finanskrisen.

De europæiske virksomheder strammer nemlig rejsepolitikken i øjeblikket, og er blevet mindre tolerante over medarbejdere, der bryder rejsepolitikken.

Det skriver masgasinet Air & Business Travel News.

Mere end hver femte virksomhed (21 %) overvejer nu at undlade at honorere rejseomkostninger, der ikke på forhånd err aftalt. Året før var det kun 14% af virksomhederne, der indtog denne mere kontante linje.

Samtidig er antallet af virksomheder, der har en politik for, at man ikke godtgører ikke-aftalte udlæg steget til 20 %.

Tallene fremgår af den såkaldte European 2011 Corporate Travel Policy Benchmarking and Insight, der udføres af Global Business Travel Association (GBTA) og Expedia.

Undersøgelsen er gennemført blandt 330 europæiske rejseindkøbere, og viser også, at de europæiske indkøbere er mere opmærksomme på ekstra eller skjulte tillæg i forhold til de amerikanske indkøbere.

Blandt de europæiske indkøbere undersøgte 63 % allerede nu de skjulte gebyrer, og yderligere 25 % forventede at ville gøre det fra næste år. Til sammenligning undersøgte blot 21 % af de amerikanske rejseindkøbere skjulte eller ekstra gebyrer.

Til gengæld viste undersøgelsen, at de europæiske travel managers godkendte øgede udgifter til især langdistanceflyvninger på business class til Nordamerika, Asien og Mellemøsten.

Hvad udgifter til hoteller angår, har 72 % af virksomhederne et maksimum for hvor meget der må bruger per overnatning.