- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Få sympatiserer med piloterne

Det er vanskeligt at føre arbejdskamp som den bedst betalte faggruppe i Skandinavien. Det må de strejkende piloter sande efter at have befundet sig i orkanens øje siden strejkens start den 26. april.

Lønkrav på 13 procent oveni gennemsnitlige årslønninger på en million kroner vinder ikke umiddelbart sympati hos passagererne og befolkningen generelt. Det er også hvad CHECK-IN.dk har konstateret ved at gennemgå de mange hundrede kommentarer, der under strejken er skrevet af vores læsere, der består af både branchefolk og det hyppigt rejsende publikum.

“Jeg arbejdede i mange år som skibsfører i DSB under dårligere arbejdsforhold, meget større ansvar og til en løn, der var langt under det halve af SAS piloterne, der opfører sig som de overforkælede primadonnaer de er. Håber, at SAS ledelsen står fast, og afviser de ublu krav,” skriver Heinrich Hammersholt Petersen.

Grådige og overbetalte
De fleste kommentarer beskæftiger sig med piloternes lønforhold, og nogle læserne er af den opfattelse, at piloterne er grådige og overbetalte.

“Piloterne er og bliver årsagen til undergang! Det er utroligt, at de stadig tror, at de er Guds gave til menneskeheden! 13 % lønstigning og det sammenholdt med, hvor lidt en pilot arbejder på årsbasis.” – Steen Gregers Petersen.

“13% lønfremgang i en branche hvor nye selskaber går konkurs nærmest hver måned og hvor SAS i forvejen nok betaler den højeste gennemsnitlige pilotløn, de må være fuldkommen sindssyge. Godt nok er SAS blevet midlertidigt profitabel igen, men der må sidde nogle piloter tilbage som tror at vi stadig befinder os i 80’erne el. 90’erne. Så må de tage det opgør en gang for alle og smide dem for porten, end of story!” – Lars Roland Dahl

“Man kan undre sig hvorfor et flyselskab som SAS skal acceptere lønninger på gns 100.000 kr per måned., når andre selskaber betaler meget mindre…. SAS piloter er ikke andet end meget overbetalte buschauffører.” – Jacob Kock Plinius

“Utroligt – det møjsommeligt sikrede overskud, i en ekstremt presset branche, og som alle medarbejdergrupper har bidraget hårdt til, fordufter nu – og det grundlæggende på grund af grådighed og en fuldstændig skæv selvforståelse blandt piloterne. Det er ikke dem, der skal diktere, hvordan SAS indrettes og drives – det har man en (i øvrigt dygtig) ledelse til.” – Troels

“Bare det at man vil få det selskab man arbejder for til “at bløde” er grotesk. SAS er ikke en fjende; det er en arbejdsplads for tusindvis af medarbejdere der ikke strejker, en vigtig del af skandinavisk infrastruktur og nok i sidste ende et ganske fint sted at arbejde i forhold til så mange andre” – Jørgen

Beskeden opbakning
Blandt de mange kommentarer og indlæg er der også en lille håndfuld, der bakker op omkring piloterne. Specielt de mange sammenligninger med buschauffører falder uddannede piloter for brystet.

“En buschauffør tager kørekort en gang, pris ca 35.000-50.000 inkl trailer, teori mm, skal på skolebænken 5 dage hvert 5. år, og have et lægetjek hvert 5. år. En pilot betaler ca 750.000-1.000.000 for en license, skal have et lægetjek hvert år, tjekkes 2 gange årligt i simulator, med chance for at fejle og miste sit job, og kan ikke bare køre ind til siden og holde stille, hvis der opstår en teknisk fejl eller motorbrand.
Så jo, en pilot skal betales mere end en bus chauffør ( har selv tidligere kørt bus, er nu pilot ).” – Kenneth Schmidtke

“For SAS-piloterne er det enormt vigtigt at få standset SAS i at udlicitere mere produktion. Bliver det ikke stoppet nu, er det slut. Ikke kun for piloterne men også for kabinen, og flyteknikerne. Arbejdspladserne ryger simpelthen fra Skandinavien til udlandet.” – Jens Lyn

“Tag dog og støt piloterne med noget solidaritet. Det kunne jo være dig, der næste gang havde brug for for solidaritet.” – Ronald Damgaard

Støtteerklæringer fra udenlandske pilotforeninger
Mens SAS-piloterne må kigge langt efter sympati fra selskabets kunder og hr. og fru Danmark, så skorter det ikke på støtteerklæringer fra andre pilotforeninger og fra de skandinaviske kabineforeninger.

Således har SAS Pilot Group kunnet præsentere støtteerklæringer fra tyske Vereinigung Cockpit, hvor Lufthansa-piloterne er organiseret. Støtte er der også kommet fra Air Canada Pilots Association samt piloterne i United Airlines og Delta Airlines. Icelandic Airline Pilots Association (FIA) bakker også de skandinaviske kolleger op, hvilket også er tilfældet med ALPA Japan og IFALPA (International Federation of Air Line Pilots Association).

Endelig har SAS Pilot Group modtaget støtteerklæringer fra Norwegian Pilot Group og Widerøes Flygerforening.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-piloter støtter SAS-konflikt

Piloter: Vi vil ikke acceptere SAS-diktat

SAS-pilotstrejken er en realitet (opd.)