British Airways Boeing 787-8 Dreamliner. (Foto: British Airways )

Får nyt langdistancefly hver 14. dag

British Airways står overfor at skulle modtage 60 nye langdistancefly og vil i løbet af det kommende år tage imod et fabriksnyt fly hver 14. dag.

I det kommende års tid bliver der stort rykind i British Airways’ flyflåde. Selskabet har ordrer på i alt 60 fly fordelt på typerne Boeing 787-8, Airbus A380-800 samt Boeing 777-300ER.

”I løbet af de næste 12 måneder, vil vi i gennemsnit modtage et nyt langdistancefly hver 14. dag,” fortæller Keith Williams, administrerende direktør for British Airways.

Allerede fra den 26. juni begynder selskabet løbende at modtage de mange fly. Første fly fra ordrestimen til British Airways er Boeings 787’er, også kendt som ”Dreamlineren.” I alt er der 42 eksemplarer af Dreamlineren på vej til British Airways, som allerede dagen efter, den 27. juni, modtager det andet eksemplar af typen, malet i de karakteristiske Union Jack-faver.

Efter den anden Dreamliner-levering går der blot en uge, førend det tredje fly er klar til det britiske flyselskab – denne gang er der dog ikke tale om et amerikansk et af slagsen. Den 4. juli er det nemlig europæiske Airbus, som kan levere det første af i alt 12 Airbus A380-fly til British Airways, som dermed bliver det tredje europæiske flyselskab til at flyve med verdens største passagerfly.

Først med både A380 og Dreamliner
Når Airbus A380’eren lander, kan British Airways bryste sigaf at være det første flyselskab i Europa til at flyve med begge typer.

Der er altid en vis spænding forbundet med, hvilke ruter nye flytyper først skal flyve på. British Airways har endnu ikke offentliggjort planerne for Boeing 787’eren. Til gengæld har selskabet sat sæder til salg på Airbus A380’eren fra den 15. oktober på ruten til Los Angeles i USA. En måned efter er British Airways også klar med A380’eren til Hong Kong. Selskabet kan dog ikke på nuværende tidspunkt oplyse, om datoen for Los Angeles-flyvningen også bliver selskabets jomfruflyvning med flytypen.

Efter at selskabet har modtaget Boeing 787’eren og Airbus A380’eren, skal begge typer igennem et introserviceprogram. Dette omfatter både træning af piloter og kabinepersonale på de to flytyper samt testflyvninger på kortdistanceruter i Europa. Træningen af personalet vil finde sted i Manston Airport, der ligger i det sydøstlige England, imens testflyvningerne vil tage udgangspunkt i London Heathrow.

Leveringen af de seks Boeing 777-300ER vil finde sted over de næste fire år, og bringer dermed selskabets flåde af netop denne type op på i alt 12 eksemplarer.