Færøsk overskud halveret

Trafikforstyrrelser og politisk uro i Egypten gjorde, at Atlantic Airways i 2013 fik halveret sit overskud sammenlignet med året før. Nu er færingerne på jagt efter nye charterkontrakter.

Der er over 4.500 kilometer fra Taksim Pladsen i Egyptens hovedstad Cairo til Atlantic Airways’ hovedkontor i Vagar Lufthavn på Færøerne. Alligevel formår uroen på pladsen og i det øvrige Egypten henover sommeren, at påvirke det færøske flyselskab langt mod nordvest. For uroen i Egypten er nemlig en af hovedårsagerne til, at Atlantic Airways i 2013 må se sit overskud halveret fra 14 mio. danske kroner efter skat i 2012 til 7,4 mio. kroner i 2013. Omsætningen steg dog fra 501,3 til 542,2 mio. kroner, mens antallet af passagerer steg fra 208.329 til 225.200.

Betydelig reduktion
Atlantic Airways indgik sidste år to store kontrakter med Atlantis Rejser om charterflyvninger til Egypten. Men da Udenrigsministeriet i en længere periode frarådede alle unødvendige rejser til ikke bare Cairo, men til hele Egypten inklusiv feriedestinationerne ved Rødehavet, gik det hårdt ud over Atlantic Airways. Det medførte en betydelig reduktion i Atlantic Airways’ charterproduktion fra august til december 2013 sammenlignet med hvad der var planlagt af produktion. Den negative effekt på selskabets regnskab som følge af uroen i Egypten var på 4 mio. danske kroner. Og fjerde kvartal isoleret set bød da også på et underskud efter skat på syv mio. kroner.

Selskabet anskaffede i juni og oktober sidste år to Airbus A319-fly, som blandt andet skulle bruges til at flyve for Atlantis Rejser. Udenrigsministeriet har for længst ændret sin rejsevejledning. Men chartergæsterne er kun langsomt på vej tilbage. Og derfor er Atlantic Airways ihærdigt på udkig efter flere charteropgaver til sine i alt tre Airbus A319-fly.

”Vi prøver at finde noget charterproduktion, så de kan blive bedre beskæftiget,” siger Atlantic Airways direktør, Jørgen Holme, til CHECK-IN.dk.

En strategisk gennemgang
Det var dog ikke kun uroen i Egypten, der påvirkede regnskabet negativt. Udgifter til omdirigeringer og aflysninger af fly på grund af dårligt vejr beløb sig i 2013 til 14 mio. kroner mod 11 millioner i 2012. Også mindre helikoptertrafik og udgifter i forbindelse med afhændelsen af et Avro-fly gjorde sit. Og endelig havde selskabet udgifter i forbindelse med at man i november pludselig sagde farvel til selskabets direktør gennem 18 år, Magni Arge.

Bestyrelsen bad før jul ledelsen om at lave en strategisk gennemgang af Atlantic Airways. Formålet med denne gennemgang er at klarlægge de vigtigste strategiske milepæle og prioriteringer for de kommende år, herunder identifikation af de vigtigste investeringsområder. Målet er at øge flyselskabets konkurrencedygtighed til fordel for det færøske samfund og erhvervsliv, herunder turistsektoren. Strategiarbejdet forventes afsluttet inden sommeren 2014.