”Falske” passagerer ombord på ulykkesfly

Passagerlisten for det forsvundne Boeing 777-fly fra Malaysia Airlines tæller to passagerer, der slet ikke var med på flyet. Flyet er endnu ikke fundet, men medier rapporterer om fundne oliepletter i havet.

Efter at passagerlisten for det savnede Malaysia Airlines fly er blevet offentliggjort, er det kommet frem, at to af passagererne slet ikke var ombord på flyet, der forsvandt natten til lørdag lokal tid på vej til Beijing. Den 37-årige italiener Luigi Maraldi, og den 30-årge østriger Christian Kozel, var ikke med på flyet, selvom deres navne fremgår af passagerlisten.

Både Luigi Maraldi og Christian Kozel oplyser, at de har fået deres pas stjålet under ferier i Thailand. Luigi Maraldi fik sit pas stjålet den 1. august sidste år imens Christian Kozel mistede sit under en ferie i Thailand for to år siden. Det skriver CNN og den britiske avis The Mirror. Ifølge CNN har talsmænd fra både det østrigske og italienske udenrigsministerium afvist, at de skulle savne landsmænd på flyet.

Der er således angiveligt tale om, at to af de 239 ombordværende har været med på et falsk pas.

Få oplysninger på savnet fly
Det er dog begrænset med oplysninger, der er kommet frem om flight MH370. Lørdag eftermiddag dansk tid rapporterede vietnamesiske myndigheder, at der var blevet fundet to oliepletter i havoverfladen, 140 kilometer syd for Tho Chu-øen i det sydligste Vietnam, i Thailandbugten.

Ifølge myndighederne observerede et eftersøgningsfly to pletter på mellem 10 og 15 kilometers længde, og disse kan stamme fra brændstof til en jetmotor. Det skriver Wall Street Journal. Nyhedsbureauerne AP og CNN bringer tilsvarende oplysninger.

Der er efter flyets forsvinden blevet indledt en storstilet redningsaktion, hvor både Kina, Malaysia, Vietnam og Filippinerne har sendt fly, helikoptere og skibe afsted til lokaliteten, hvor MH370 sidst blev set på radaren.

Intet mayday
Malaysia Airlines rute MH370 lettede lørdag klokken 00.41 lokal tid (fredag 17.41 dansk tid) fra Kuala Lumpur og skulle være landet i Beijing klokken 6.30 (23.30 fredag). En lille time inde i flyvningen, klokken 01:20, befandt flyet sig over Thailandbugten, hvor det overgik til luftfartsmyndighederne i Vietnam, men her fik man aldrig kontakt med flyet.

Klokken 01:22 forsvandt flyet fra radarskærmene, hvor det ifølge kinesiske luftfartskilder angiveligt først skulle have tabt pludselig højde og ændret kurs inden det forsvandt, skriver Aviation Hearld. Flyet forsvandt uden at afgive nødsignal.

I løbet af lørdagen kom det imidlertid frem, at der var blevet opfanget et signal fra flyet. Ifølge det officielle kinesiske nyhedsbureau, Xinhua, skulle en vietnamesisk embedsmand have oplyst til den vietnamesiske onlineavis VNExpress at et signal var blevet opfanget.

Signalet skulle være opfanget relativt tæt på området, hvorfra flyet var forsvundet, Meldingen er ikke blevet officielt bekræftet, og Malaysia Airlines skriver fortsat på deres hjemmeside, at det ikke er lykkedes at skabe kontakt med flyet.

11 år gammelt fly
Rute MH370 blev fløjet af Malaysia Airlines’ Boeing 777-200 med registreringsnummeret 9M-MRO. Flyet er eksemplar nummer 404 af det populære fly, der er bygget i mere end 1.100 eksemplarer. Boeing 777 er kendt for at være et særdeles sikkert fly med få tab af menneskeliv på samvittigheden.

9M-MRO har udelukkende fløjet for Malaysia Airlines. Flyet landede hos selskabet i maj 2002, og har således en alder på godt 11 år.

Malaysia Airlines er Malaysias “flag carrier“ med hub i Kuala Lumpur. Selskabet har knap 37.000 passagerer dagligt, og er et af de største flyselskaber i Asien. Malaysia Airlines er kendt som et respekteret internationalt flyselskab, der blev medlem af oneworld i juni sidste år. Selskabet flyver til fem destinationer i Europa, her under oneworld hubbet London samt Paris, Frankfurt, Amsterdam og Istanbul.

Malaysia Airlines fløj i perioden 2004-2009 også en rute via Stockholm til New York.

Manglende information
Malaysia Airlines er i timerne efter flyets forsvinden blevet kritiseret for at være tilbageholdende med information til de mange ventende pårørende i Beijing. Over halvdelen af passagererne ombord var kinesere og pårørende i Beijing, som nyhedsbureauet Reuters har talt med, er stærkt utilfredse med flyselskabets håndtering af situationen.

“Der er ikke nogen ansatte fra flyselskabet her. Vi kan ikke finde én eneste person. De har bare lukket os inde i et rum og bedt os om at vente. Der er ingen fra Malaysia Airlines, der har vist deres ansigt, og de har ikke engang udleveret en passagerliste,“ har en midaldrende mand sagt til Reuters.

Flyselskabet har oplyst, at man har været længe undervejs med en passagerliste og oplysninger, fordi man har villet underrette de pårørende først. Ifølge Malaysia Airlines var der 14 nationaliteter ombord på flyet, herunder 154 kinesere og 36 fra Malaysia.

Billede: Flight MH370’s færd ind til den forsvandt over Thailandbugten Foto: Flightradar24.