COVID-19 og krigen i Ukraine ramte Finavia hårdt. Men nu kan den finske operatør af 20 lufthavne for første gang siden pandemien præsentere et overskud på driften.
Passagertallene i de finske lufthavne stiger igen, og det påvirker sammen med flere kommercielle indtægter regnskabet for Finavia positivt.
Den finske lufthavnsoperatør, der driver 20 lufthavne i landet, havde i årets første ni måneder et overskud på driften på 1,3 millioner euro (9,7 millioner kroner). Det beskedne resultat vækker glæde, da det er første gang siden udbruddet af COVID-19 i begyndelsen af 2020, at der er positive tal på driftskontoen.
Den finske luftfart har i de seneste år været særligt hårdt ramt af først COVID-19 og siden af krigen i Ukraine. Det skyldes især, at Finnair, som er det suverænt største flyselskab i Finland, har en stor del af sine ruter til Asien. Landene i Asien var de sidste, som åbnede op efter pandemien.
Derefter betød krigen i Ukraine, at luftrummet over Rusland blev lukket, så flyvetiden mod øst er forlænget betydeligt.
Flere forretningsrejser og øget turisme
I perioden fra januar til september havde Finavia 14,4 millioner passagerer på charter- og ruteflyvninger, mens antallet i samme periode året før var 13,6 millioner. Af disse benyttede 12,3 millioner passagerer lufthavnen i Helsinki.
Væksten skyldes et mindre opsving i forretningsrejser i årets første tre kvartaler. Samtidig var der i sommerperioden flere fritidsrejsende med flyene til og fra de finske lufthavne.
Finavia fremhæver, at det er lykkedes at udvikle og udvide turismen i Lapland. Således havde den nordlige lufthavn Rovaniemi i september næsten 60 procent flere passagerer sammenlignet med året før.
Flere rejsende og ekstra indtægter betød, at omsætningen i årets først ni måneder steg til 284,6 millioner euro (2,1 milliarder kroner) mod 255,6 millioner euro (1,9 milliarder kroner) i samme periode året før.
Ikke-aeronautiske indtægter stiger
Det er dog især andre indtægter, som bidrager positivt. Det gælder blandt andet parkeringsindtægter, kommercielle indtægter, ejendomslejeindtægter og indtægter fra groundhandlingselskabet Airpro.
”Finavia har med succes øget omsætningen, der ikke er direkte relateret til flytrafikken, og de repræsenterer nu næsten halvdelen af selskabets samlede omsætning,” siger Kimmo Mäki, administrerende direktør i Finavia.
Han tilføjer, at betydningen af indtægter, der ikke er direkte relateret til lufttrafikken, er øget i den nuværende situation, hvor lufttrafikken i Finland vokser mindre hurtigt end andre steder i Europa på grund af virkningerne af lukningen af russisk luftrum.
Relaterede artikler:
Finske lufthavne er bagud: Ramt af tvillingekrise