- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Finnair: Tredje kvartal bliver ikke bedre

Det delvist statsejede finske flyselskab, Finnair, har netop aflagt regnskab for første halvår, og det er på grund af coronokrisen som forventet alt andet end opmuntrende læsning. Specielt andet kvartal fra april til og med juni har kostet selskabet dyrt.

”Finnairs andet kvartal var kendetegnet ved en enkelt faktor: Covid-19-pandemien. Som vi forventede, resulterede det i, at vores kapacitet faldt til tre procent, da vi i andet kvartal kun opretholdt flyforbindelser, der var kritiske for Finland. Det afspejles også direkte i antallet af passagerer, omsætning og resultat. I løbet af kvartalet havde vi et driftsunderskud på cirka to millioner Euro per dag,” siger Finnairs koncernchef, Topi Manner, i en kommentar til regnskabet. To millioner Euro svarer til knap 15 millioner danske kroner.

Topi Manner, koncernchef hos Finnair. (Foto: Finnair/PR)

Ved ikke hvad fremtiden bringer
Som så mange andre flyselskaber, har Finnair i øjeblikket svært ved at forudse, hvad den nærmeste fremtid bringer. Derfor har selskabet for anden gang i år opdateret sine økonomiske forventninger til helåret. Og selvom Finnair i de opdaterede forventninger regner med, at antallet af operationer vil være tilbage på 50 procent af normalen i september, så vil tredje kvartal sandsynligvis byde på et driftsunderskud i samme størrelse som i det netop overståede andet kvartal.

Kigger man på tallene, er det også tydeligt, at andet kvartal var en dyr affære for det finske selskab. Omsætningen faldt med hele 91,3 procent til blot 510 millioner kroner, og driftsresultatet viste et minus på næsten 1,3 milliarder kroner. Vender man sig i stedet mod tallene for halvåret, viser de et fald i omsætningen på 56,8 procent til knap 4,7 milliarder kroner og et negativt driftsresultat på næsten to milliarder kroner.

Fragtfly sikrede omsætning
I den periode, hvor passagererne blev væk på grund af de globale rejserestriktioner, var det fragtflyene, der sikrede, at Finnair i det hele taget havde en omsætning. I andet kvartal fløj Finnair hele 602 envejsfragtflyvninger mellem primært Finland og Asien, og cargo-forretningen tegnede sig derfor for hele 70 procent af omsætningen i andet kvartal.

To milliarder kroner retur til kunderne
Udover den manglende indtjening har Finnair også været ramt af, at man har skullet refundere penge til de kunder, der fik deres fly aflyst som følge af Covid-19-pandemien. Hele to milliarder kroner har Finnair sendt retur til kunderne mellem februar og juni, og selskabet har på fire måneder modtaget lige så mange refusionsanmodninger, som man normalt får på tre år.

Finnair har indtil nu behandlet cirka to tredjedele af de indkomne anmodninger, og selskabet estimerer, at man fortsat mangler at tilbagebetale omkring 750 millioner kroner til kunderne.

 

Relaterede artikler:

Finnair vender tilbage til Shanghai

98,7 procent tilbagegang for Norwegian og Finnair

Finnair taber 15 millioner kroner om dagen