- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Finnair vil forsøge sig med flyophugning

Finnair vil i denne måned begynde at ophugge en ældre Airbus A319-100 i Helsinki Lufthavn. Det er første gang, Finnair selv står for opgaven med at skrotte og genbruge et fly.

Finnair er begyndt at sende en række af selskabets ældre Airbus A319-100-fly på pension. Men hvor det finske flyselskab så sent som i december 2020 sendte en 21 år gammel Airbus A319 til ophug og genbrug i Cotswold Airport i England, så har Finnair nu besluttet sig for at demontere et lige så gammelt søsterfly hjemme i Finland.

”Det er det første kommercielle passagerfly, som genbruges i Finland,” siger Timo Rossi, projektleder for Finnair Technical Operations.

Som en del af Finnairs bæredygtighedsstrategi, sørger Finnair for, at ældre fly, der har gennemført mange års service, bliver skilt ad på en måde, hvor flyenes dele kan genbruges. Det er en omfattende proces, som begynder i Helsinki Lufthavn og sker i tre forskellige processer.

Store dele fjernes i Helsinki Lufthavn
”Finnair fjerner større komponenter såsom vinger, motorer, landingsgear og hjælpemotorenheden APU. Derefter vil et par hundrede andre dele blive afmonteret til eventuel brug i vores aktive flyvende flåde,” fortæller Timo Rossi.

Når komponenterne er fjerne af Finnair-personale i Helsinki Lufthavn, bliver de resterende dele af flyet transporteret til en ekstern partner for yderligere demontering.

“Vi har beregnet, at fjernelse af komponenter vil tage cirka otte uger. I Helsinki lufthavn vil det tage omkring en dag at skære vingerne og halen af ​​for at få flyet transporteret til det endelige genbrugssted. Den nuværende plan er at starte i midten af ​​februar, mens vores partners arbejde slutter ved udgangen af ​​marts eller begyndelsen af ​​april,” siger Timo Rossi.

Udnytter egen ekspertise
Ved at demontere A319-flyet i Finland kan Finnair udnytte ekspertisen hos selskabets egne teknikere og lægge planer for den fremtidige genanvendelse af komponenter i Finnair-flåden.

”Der har været mange dårlige effekter fra COVID, men pandemien har givet os mulighed for at gøre dette for første gang i Finland. Vores medarbejderes arbejdsbyrde er faldet sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. Så nu har vi ressourcer, som vi er i stand til at bruge,” siger Timo Rossi.

Opgaven vil ifølge projektlederen blive set som en test af, om Finnair kan ophugge og genbruge fly på hjemmebasen fremfor at sende dem til andre lande for at få arbejdet gjort.

 

Relaterede artikler:

Sådan genbruger Finnair pensionerede fly

Finnair-fly skal overvintre i Sydfrankrig

Finnair sender Airbus A340 på pension