Allerede fra næste år er fire-motorede fly fortid i Finnairs flåde. SAS ventes at bruge de brændstoftørstige fly adskillige år endnu.
Airbus A340-langdistancefly i er hastig tilbagegang blandt europæiske flyselskaber. I starten af november sendte Iberia det sidste af sine A340-300-fly på pension, og til CHECK-IN.dk oplyser Finnair, at man inden længe pensionerer den sidste af sine Airbus A340-300.
Trods en ringe alder på bare ni år har Finnair valgt at sende de sidste af selskabets Airbus A340’ere ud af flåden, fordi deres brændstoføkonomi er for ringe sammenlignet med de nye A350-900-fly, som simultant er på vej ind i flåden.
Ud af en flåde på syv Airbus A340-fly har Finnair i dag blot en enkelt A340’er tilbage i aktiv tjeneste, efter at selskabet tog den ene af to tilbageværende A340’ere ud af drift i oktober måned. Den sidste A340’er, OH-LQE, bliver ifølge Finnair udfaset i første halvår af 2017.
Derefter vil finnernes langruteflåde bestå udelukkende af Airbus 330-300 og A350-900-fly. Finnair råder i dag over syv Airbus A350’ere, imens yderligere fire vil blive indlemmet i flåden fra næste år. I 2023 modtager Finnair sit 19. og sidste eksemplar af de brændstofeffektive fly fra Airbus.
A340 ud i kulden
Men finnerne er langt fra ene om at sende A340’erne ud af flåden. Foruden Iberia, som dog fortsat råder over den forlængede variant A340-600, er Air France, Lufthansa og Swiss blandt selskaberne, der fortsat flyver med A340.
Blandt disse selskaber meddelte Lufthansa allerede til Bloomberg i februar, at de kommende Airbus A350 – hvor af det første er på trapperne – skal placeres i München, hvor det skal erstatte A340-flyene. Hos Iberia er 2018 sat som slutdato for A340-600’erne, når selskabet modtager sine første A350-900, og uden for Europa har senest Emirates, SriLankan Airlines og Cathay Pacific pensioneret deres flåde af A340-fly.
SAS holder ved
I Skandinavien forventes SAS fortsat at benytte A340. Senest i marts sagde koncernchef Rickard Gustafson til businessinsider, at man beholder A340’erne:
“Et nyt fly koster hundredevis af millioner dollar – vi kan operere med A340 for en tiende del af det”, med henvisning til olieprisen, der er halveret, siden SAS bestilte sine nye A350’ere, af hvilket det første leveres i 2019.
Finnair modtog det første af tre fabriksny Airbus A340-fly i juni 2007 og blev lanceret på ruten Helsinki-Tokyo. Flyet var bestilt sammen med en række Airbus A330-fly som erstatning for selskabets daværende langrutefly, Boeing MD-11. Sidstnævnte forlod flåden i 2010.
Siden blev A340-flåden suppleret med en række brugte fly fra blandt andet Virgin Atlantic.
Allerede ved indsættelsen af A340 nævnte Finnair, at flyet var valgt for at sikre en glidende overgang til den “nye generation af Airbus A350XWB”.
Relaterede artikler:
Finnair først i Europa med Airbus A350 XWB
Finnair modtager sit første Airbus A330-fly