Finnair-flyet Airbus A319-100 med registrering OH-LVA til ophug i Cotswold Airport i England. Foto: Mikko Pylkkö

Sådan genbruger Finnair pensionerede fly

Finnair har stort fokus på at genanvende komponenter fra fly, der er sendt på pension. Senest har selskabet sendt en 21-årig A319 til ophug i en engelsk lufthavn.

Den lave efterspørgsel på flyrejser under coronakrisen betyder, at en lang række flyselskaber må reducere kapaciteten for ikke at flyve med tomme eller halvtomme fly.

Reduceret kapacitet sender mange fly på jorden uden beskæftigelse, og flyselskaberne kommer således i overskud på denne konto. På den baggrund er fremskyndelse af pension af ældre fly mere aktuelt end nogensinde før hos flyselskaber verden over.

Finnair er et af de selskaber, der den seneste tid har taget afsked med fly efter mange år i flåden. Det finske flyselskab har bæredygtighed højt på dagsordenen og derfor er genanvendelse af komponenter fra pensionerede fly vigtigt.

Senest har Finnair sendt en Airbus A319-100 til ophug. Flyet har registrering OH-LVA, er 21 år gammelt og har gennemført 32.710 flyvninger med en total flyvetid på 55.367 timer. Efter dette høje antal timer var flyet klart til sin endelige destination, og Finnair-piloter har derfor fløjet maskinen til Cotswold Airport i det vestlige England.

90 procent af flyet kan genbruges
I Cotswold Airport – tidligere kendt som Kemble Airfield – bliver A319’eren omhyggeligt adskilt af Finnairs partnere. 90 procent af flyet kan genbruges, hvoraf en række komponenter kan bruges til at vedligeholde andre fly. Andre materialer – såsom aluminium – kan komme til gavn i andre industrier end luftfarten.

”Flyets skrog kan kun modstå en vis grad af trykcyklusser, hvorefter det skal tages ud af drift i henhold til luftfartsmyndighedens krav. Flyet har omkring 2.000 udskiftelige dele, hvoraf mange stadig har meget liv tilbage, selvom skroget er pensioneret. Disse kan fjernes og geninstalleres på operative fly efter inspektion,” siger Miika Haatio, direktør for flådestyring hos Finnair.

Genanvendelige dele bliver tjekket grundigt
Alle større dele på pensionerede fly fra Finnair kan bruges andre steder. Der er blandt andet tale om motorer, landingsstellet, computere, pumper og batterier, der kan genbruges.

”Derudover kan alle konstruktionsdele, der fjernes fra skroget, såsom døre, luger og kontrolflader, let installeres på andre fly. Flyets og dets komponenters genanvendelighed overvejes altid i produktionsfasen,” forklarer Miika Haatio.

Sikkerheden af de genanvendelige komponenter bliver kontrolleret af specialværksteder, inden de bliver monteret i andre fly. Visse dele af materialerne gennemgår en omfattende reparation inden genbrug.

”Efter at komponenterne er inspiceret og repareret, kan de fleste af dem installeres direkte på andre Finnair-fly eller sælges til andre flyselskaber,” siger Miika Haatio.

Farlige materialer som brændstof og hydraulikvæske skaffes bort på sikker vis, hvor noget bliver solgt til andre industrier. Herudover bliver alt plastik adskilt fra ledninger, så det også nemt kan genbruges.

 

Relaterede artikler:

Finnair-fly skal overvintre i Sydfrankrig

Passager får dom for at smadre toilet på Finnair-fly

Finnair sender Airbus A340 på pension