American Airlines Boeing 767-300ER. (Foto: Grant Wickes | Creative Commons 2.0)

Fire nye American Airlines-ruter til Europa

Fra sommeren 2018 vil American Airlines tilbyde nye ruter til Budapest, Prag, Venedig og Zürich, men der bliver også tale om rutelukninger.

Ferihegy-lufthavnen i Budapest mistede i 2011 sine ruter til USA, da både American Airlines og Delta Air Lines under finanskrisen og tiden med de høje brændstofpriser stoppede med at flyve til den ungarske hovedstad.

For nylig meddelte LOT Polish Airlines overraskende, at selskabet i maj 2018 vil etablere ruter fra Budapest til New York og Chicago med selskabets Boeing 787-8 Dreamliner-fly.

Men der er mere på vej. Det kommer fra Oneworld-selskabet American Airlines, der fra den 4. maj til den 27. oktober 2018 vil flyve dagligt fra Philadelphia til Budapest med Boeing 767-300 fly.

Herudover til American Airlines også flyve dagligt mellem Philadelphia og Prag samt mellem Chicago og Venedig. På ruten til Prag benyttes også Boeing 767-300, mens passagererne på Venedig-ruten skal flyve med de nye Boeing 787-8 Dreamlinere.

“Sommerflyvninger til Europa er meget populært. Disse ruter vil skabe gode flyforbindelser  fra vores to vigtige hubs i Chicago og Philadelphia til spændende markeder på den anden side af Atlanten,” siger Vasu Raja, der er direktør for netværks- og ruteplanlægning hos American Airlines.

Omlægninger og reduktioner
American Airlines flyver i forvejen mellem Philadelphia og Venedig, og i det igangværende sommertrafikprogram er der blevet etableret nye ruter til Amsterdam og Rom fra Dallas samt til Barcelona fra Chicago.

Udover de tre nye ruter, bliver der også en enkelt ruteomlægning. Fra den 25. marts 2018 vil det amerikanske flyselskab flytte den daglige rute mellem New York-JFK og Zürich til i stedet at udgå fra Philadelphia. Herudover lukkes ruten fra Boston til Paris-CDG, New York-JFK til Manchester, ligesom New York-JFK til Paris-CDG reduceres fra to til en daglig afgang.

Betjening af byer med mindre trafikstrømme
Med flere af de nye ruter bliver det muligt for passagerer fra det tidligere Østeuropa at flyve direkte til USA i stedet for at skulle rejse via et at de store europæiske hubs. Således er rumænske Tarom også ved at anskaffe sig langdistancefly, så selskabet kan genoptage ruter til USA efter næsten 17 år ude flybetjening over Atlanten.

Dermed går udviklingen i stigende grad i retning af, at flyselskaberne undgår at sætte mere kapacitet ind på ruterne via de store megahubs og i stedet etablerer ruter mellem byer, hvor der er lidt mindre trafikstrømme. Det er samtidig en tendens, som lavprisflyselskaber som Norwegian og Primera Air er med til at stimulere med etableringen af nye atlantruter mellem sekundære lufthavne på begge sider af Atlanten.

 

Relaterede artikler:

Rumænsk flyselskab vil flyve til USA og Kina

LOT vil flyve mellem Budapest og USA

Danske Primera-fly til seks nye USA-ruter

Norwegian lancerer tre nye USA-destinationer