Fire nye lavprisruter over Atlanten

Air Canadas nye lavprisflyselskab, ‘Rouge’, er klar til at åbne fire nye ruter fra Canada til Europa.

Den1. juli går Air Canadas nye ferie- og lavprisflyselskab, Rouge (Rød red.), på vingerne. I alt skal det flyve til 14 feriedestinationer, hvoraf de fire er i Europa. Fra Toronto i Canada skal Rouge flyve til Venedig i Italien og Edinburgh i Skotland, imens Athen i Grækenland får hele to ruter fra både Toronto og Montreal. Hverken Venedig eller Edinburgh beflyves i dag af Air Canada.

Udover ruter til Europa skal Rouge også flyve til ti destinationer i Caribien, her under Cuba, Costa Rica, Den Dominikanske Republik samt Jamaica.

Rouge er blevet sat i verden af Air Canada i et forsøg på at vinde tabte andele af feriemarkedet tilbage. Den benhårde konkurrence har gjort det nødvendigt for Air Canada at etablere et flyselskab med lavere omkostninger, så billetterne kan sælges billigere, hvilket vil stille selskabet stærkere i konkurrencen om de ferierejsende.

Det er blandt andet igennem lavere lønninger og ændrede arbejdstidsregler for de ansatte, at Rouge skal opnå lavere omkostninger. Imens skal et større sæde-antal ombord på flyene være med til at øge indtægten.

50 fly om få år
I udgangspunktet skal Rouge-ruterne flyves med to Boeing 767-300-fly og to Airbus A319-fly. 767’erne er indrettet med 282 sæder, hvilket er 57 flere end på Air Canadas egne 767-fly. Ligeledes har A319’erne fået 22 flere sæder end Air Canadas A319-fly, og Rouge-varianten er dermed oppe på 142 sæder.

Rouge er ejet udelukkende af Air Canada. Rejsende på de nye Rouge-ruter vil således også kunne flyve på Air Canadas rutenet indtil Toronto og Montreal og derfra videre med Rouge.

Det er planen, at Rouge indenfor de næste tre til fem år skal råde over ikke mindre end 50 fly. Det skal gøre det muligt for Rouge at ekspandere sit rutenet massivt med ruter til blandt andet Storbritannien, Frankrig, Spanien, Italien samt flere lande i Central- og Østeuropa.

Når Air Canada har lanceret et nyt datterselskab, vil dets præstation med stor sandsynlighed blive fulgt nøje. Det er nemlig langtfra første gang, at canadierne forsøger at slå tilbage mod den voksende lavpriskonkurrence.

I 2001 blev lavprisselskabet Air Canada Tango lanceret. Selskabet måtte dog allerede efter to år kaste håndklædet i ringen. Ligeså ilde gik det for selskabet Zip, som blev startet i 2002, men allerede i 2004 måtte også dette selskab give op.

Det er især flyselskaberne WestJet, Sunwing og Transat, der er blevet hårde konkurrenter for Air Canada.