Gennem Københavns Lufthavns loyalitetsprogram CPH Advantage bliver det nu muligt både at optjene og bruge point i lufthavnens mange butikker, på caféerne og i restauranterne.
Københavns Lufthavns fordels- og loyalitetsprogram CPH Advantage, der blev introduceret i slutningen af 2011 er blevet en succes. I dag er der lige i underkanten af 500.000 medlemmer i de tre medlemskategorier Basis, Plus og Premium.
Hovedparten af medlemmerne er Basis-kunderne, mens omkring 20 procent tilhører kategorierne Plus og Premium. Det har været muligt for Københavns Lufthavn at lokke en halv million rejsende ind i programmet gennem den tvungne adgang for at kunne bruge lufthavnens WiFi-service uden betaling.
Medlemmerne får nu mulighed for at optjene og bruge point i omkring 40 butikker, caféer og restauranter.
“Vi har ikke alle med, men har valgt at starte op med nogle af de største. Vi kommer til at lave en anden runde, hvor endnu flere kommer med. Men det har været vigtigt for os at komme i gang og få gjort nogle erfaringer,“ siger Karen Bender, der er ansvarlig for e-commerce og markedsføring i Københavns Lufthavn.
Tidligere har det kun været muligt at optjene point virtuel, men nu er det fysisk muligt at optjene såvel som at bruge point i de 40 tilsluttede forretningsenheder. Kassemedarbejderen har mulighed for at se den aktuelle saldo, og hvorvidt det er point nok til at foretage det ønskede køb.
Mænd fra København
De rigtigt loyale medlemmer er kendetegnet ved, at de optjener og booker parkering via programmet. Men nu skal loyaliteten øges, så det ikke alene er parkering, men også shopping og restauranter, der kan fastholde og tiltrække nye medlemmer.
“Medlemmerne i programmet i dag ligner dem man kan finde i lufthavnen på en normal hverdag. Det vil sige en mand fra hovedstadsområdet, der er på forretningsrejse,“ fortæller e-commerce chefen.
Der er således ikke mange børn eller unge under 25 år i programmet.
CPH Advantage styrker naturligvis salget i lufthavnen og medvirker til at skabe en meromsætning. Men der ligger også andre tanker bag programmet.
“Den overordnede strategi er, at vil gerne vil være værter i verdensklasse. En god vært kender sine gæster. Derfor skal vi opsamle viden og adfærd om vore kunder. Det kan vi bruge til at skabe tilbud, der er relevante,“ fastslår Karen Bender.