Lufthansas nye Business Class-sæder, der blev præsenteret i Berlin i sidste uge, giver mere privatliv under rejsen. Alle rejsende kommer til at sidde i flyveretningen, men til gengæld kan man risikere at skulle flette tæer med sidemanden.
Når Lufthansa i løbet af de kommende måneder tager sine nye Boeing 747-8i fly i brug, så bliver det især et skridt op af komfortstigen for de rejsende på Business Class. Den nye generation af den klassiske jumbojet bliver nemlig de første fly, hvor det tyske luftfartsselskab byder de forretningsrejsende ombord i den nye Business Cass-kabine.
Efter ønske fra passagererne, så kommer ingen passagerer længere til at sidde med ryggen til flyveretningen. For på samme tid at give den enkelte passager mere privatliv har Lufthansa valgt en ”V-opstilling”, hvor to sæder ved siden af hinanden danner et “V“, så man har hovederne dobbelt så langt væk fra hinanden end ved selskabets traditionelle business class-sæder.
Til gengæld kommer sidemandens fødder særdeles tæt på ens egne, når man slår sædet ned og ligger sig til rette i den 1,98 meter lange seng.
Skærm med vokseværk
Til særlig glæde for de bredskuldrede bliver det muligt at slå armlænene ned, ligesom sæderne bliver udstyret med nyudviklede ergonomiske puder. I ryglænet på sædet foran, vil man fremover finde en skærm, der er vokset fra 10,4 til 15 tommer.
Udviklingen af den nyeBusiness Classstartede i 2007, hvor 500hyppigt rejsende blev udspurgt om deres ønsker og behov. Flere forskellige koncepter blev på den baggrund udviklet, og i 2010 testede man over en periode på otte uger sæderne på mere end 1.300 passagerer på ruten mellem Frankfurt og New York.
”Vi involverede fra starten vores kunder tæt i udviklingen af vores nye business class, så vi bliver i stand til at tilbyde et produkt, som lever op til deres ønsker og krav,” siger Jens Bischoffra Lufthansa.
Planen er at installere de nye business class-sæder i alle Lufthansas mere end 100 interkontinentale fly. Det tager cirka tre uger for hvert fly at blive udstyret med de nye sæder, og derfor har selskabet afsat de næste fire år til projektet.
Begrænset salgssucces
Lufthansa har bestilt 20 eksemplarer af Boeing 747-8i’eren, der er det nyeste skud på stammen i Boeings succesfulde 747 jumbojet-serie. Den første jumbojet med den letgenkendelige første sal fløj første gang den 9. februar 1969 og er produceret i mere end 1.400 eksemplarer.
Den nye version er 5,6 meter længere end den største af forgængerne, Boeing 747-400 og det længste passagerfly i verden. Flyet udleder omkring 20 procent mindre CO2 og bruger 13 procent mindre brændstof end forgængerne.
Indtil videre har passagerversionen af flyet dog slet ikke været den store salgssucces for Boeing sammenlignet med den nye Boeing 787, der blev sat i drift hos japanske ANA sidste år og er leveret i eller bestilt i knap 900 eksemplarer. Kun 36 bestillinger fra Lufthansa, Korean Air og nigerianske Arik Air samt en række VIP-kunder er det blevet til.
Det første eksemplar blev leveret i sidste uge til en ukendt VIP-kunde.Det næstefly i rækken bliver leveret til Lufthansa.