- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Fly fra København krydsede bane med startende fly

Air Canada-fly var i 2019 involveret i alvorlig hændelse efter landing i Toronto på flyvning fra København. Fejlen skyldtes dog kaptajnen på fly fra et andet canadisk selskab.

Et Boeing 777-300-fly fra Air Canada var i 2019 involveret i en potentielt farlig situation i Lester B. Pearson International Airport i Toronto, efter at flyet var landet i lufthavnen på en flyvning fra København på rutenummer AC-883.

De canadiske myndigheder har netop offentliggjort den endelige rapport om hændelsen, som piloterne på Air Canada-flyet ikke havde nogen del i og ikke vidste noget om, før den var overstået. Det skriver Aviation Herald.

Boeing 777-flyet fra Air Canada havde 378 passagerer og 12 besætninger ombord, da det den 9. august 2019 kl. 12.40 lokal tid landede på bane 33L i lufthavnen i Toronto. Tre minutter senere blev et CRJ-200-fly fra det canadiske selskab Air Georgian af flyvelederne instrueret i at line op til start fra parallelbanen 33R. CRJ-flyet havde 42 passagerer og tre besætningsmedlemmer ombord.

Startede med det samme
Piloterne på CRJ-200-flyet linede imidlertid ikke blot flyet op til start for enden af banen, men satte med det samme flyet i acceleration til start på bane 33R. Samtidig var Air Canada-flyet – helt i overensstemmelse med instruktioner fra flyvelederne – i gang med at krydse bane 33R som en del af deres taxivej ind til terminalen.

Efter cirka 20 sekunders acceleration opdagede piloterne på CRJ-200-flyet heldigvis det store Boeing-fly på banen foran dem, og afbrød starten.

Umiddelbart efter blev de kontaktet af flyvelederen i kontroltårnet, da flyvelederen havde modtaget en alarm fra kontroltårnets overvågningssystemer om risikoen for en “konflikt” på banen. Den pågældende flyveleder vurderede dog med det samme, at der ikke var risiko for en kollision som følge af flyenes afstand til hinanden og det startende flys fart, som da var nået op på 99 knob – cirka 183 km/t.

Piloterne på CRJ-flyet informerede flyvelederen om, at de havde valgt at afbryde starten, hvorefter de fik tilladelse til at køre ind på en taxivej. Air Canada-flyets piloter var under hele episoden uvidende om, at CRJ-flyet var ved at starte på samme bane, som de lod Boeing 777-flyet krydse.

Øget arbejdsbyrde og misforståelse
Myndighedernes undersøgelse af hændelsen viser, at piloterne på flyet fra Air Georgian skulle nå en række opgaver på kort tid inden afgang, hvilket øgede deres arbejdsbyrde. Undersøgelsen fastslår også, at kaptajnen modtog line-up-instruktion fra flyvelederen, men fejlagtigt fortolkede denne som en godkendelse til at starte.

På grund af profilen på bane 33R kunne piloterne ikke se Boeing 777-flyet, før på CRJ-flyet var nået et stykke henad af banen. Piloterne anede således ikke uråd, da de indledte rulningen på banen.

Efter hændelsen har de canadiske luftfartsmyndigheder udstedt et direktiv, der minder flyveledere om, at de skal annullere startgodkendelsen eller udsende en instruktion om at afbryde start, når kontroltårnets alarmsystemer aktiveres af et afgående fly. Air Georgian ændrede efter en intern undersøgelse procedurer, således at begge piloter skal have kendskab til instruktioner fra flyvelederen, før de kan gennemføres.

 

Relaterede artikler:

EasyJet-fly var et sekund fra katastrofe

Air France-fly kørte af banen på ufærdig taxavej

Boeing 737 forsøgte at starte fra taxivej i Schiphol