En Airbus A320-200 fra easyJet. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

EasyJet-fly var et sekund fra katastrofe

Piloterne på en Airbus A320 fra easyJet valgte i september sidste år en forkert taxavej før afgang fra Lissabon, hvilket førte til, at flyet først kom i luften ganske kort før baneenden.

Mens de 167 passagerer har været helt uvidende, har situationen været noget mere anspændt for piloterne forrest i flyet.

En Airbus A320-200 fra easyJet skulle 16. september 2019 af sted på en flyvning med rutenummer U2-1820 fra Lissabon i Portugal til Manchester. Flyets to piloter beregnede startpræstationen fra bane 21, og alt så ud til at foregå efter procedurerne.

Da flyet med registrering G-EZWE taxiede ud mod startbanen, valgte piloterne imidlertid at køre ind på banen via taxavej U5, hvorefter de accelererede flyet. Da Airbus-flyet strøg frem over banen, viste det sig, at flyet kom tættere på baneenden end normalt. Således slap dækkene startbanen kun 110 meter fra baneenden, og flyet krydsede banetærsklen i kun 10 meters højde.

Piloterne valgte en forkert taxavej ind på startbanen, og flyet endte med kun at være 1,3 sekunder fra at køre ud over asfalten ved baneenden. Det skriver The Aviation Herald. Flyet fortsatte turen og nåede Manchester to og en halv time senere.

Piloter havde travlt før afgang
Den britiske havarikommission, AAIB, har udgivet en endelig rapport, hvor hændelsen bliver gennemgået. Det viser sig, at begge piloter før afgang ved en fejl indtastede den forkerte længde på startbanen, og det førte til, at de anvendte den forkerte taxavej ind på banen. Det betød, at den reelle længde af startbanen viste sig at blive 1.395 meter kortere, end de troede.

”Under forberedelserne før flyvningen blev begge piloter udsat for adskillige afbrydelser. Disse omfattede detaljer om en syg passager bagerst i flyet, en ændring i brændstofbehovet, en blanding af passagerer frigivet fra terminalen og en sen ændring til fragttallene. Begge piloter beregnede startpræstationen som krævet i operatørens procedurer og krydstjekkede deres resultater,” lyder det i rapporten.

Den utilsigtede fejl omkring startbanen gjorde således, at katastrofen lurede for de 167 passagerer og seks besætningsmedlemmer.

”Kaptajnen har fortalt, at starten indledningsvis virkede normal, men begge piloter indså, at der var noget galt, da de så de røde og hvide alternate-lys inden for de sidste 900 meter af startbanen,” står der i rapporten.

EasyJet arbejder på at undgå lignende episoder
I rapporten er der også anført, at det ikke var førte gang, piloter lavede en sådan fejl. Det skete også to gange tidligere i 2019. Som konsekvens af den seneste hændelse i september 2019 er banemærkningen i Lissabon blevet ændret, så flyene ikke længere kan lette fra forskellige positioner langs startbanen.

En talsperson fra easyJet har udtalt, at piloterne på flyet, der var ét sekund fra at havarere, fulgte de normale procedurer, men at flyselskabet vil arbejde på at hindre lignende situationer i fremtiden.

”Vi fortsætter med at samarbejde med branchepartnere for at gennemgå mulig teknisk udvikling, herunder softwareopdateringer, der er nævnt i rapporten. Dette har vi allerede taget skridt til for at hjælpe med at forhindre en gentagelse af disse typer situationer,” lyder det fra det britiske lavprisflyselskab.

 

Relaterede artikler:

Officielt: EasyJet lukker baser i to London-lufthavne

Dronehændelse kostede easyJet 15 millioner pund

Ni millioner easyJet-kunders oplysninger hacket