En Airbus A319-100 fra Air France. Foto: Anna Zvereva, CC 2.0

Air France-fly kørte af banen på ufærdig taxavej

En Airbus A319 fra Air France kørte af landingsbanen i Lissabon via en taxavej, som endnu ikke er åbnet. Hændelsen skyldtes formentlig manglende information fra lufthavnens side.

Normalt fremgår det ganske tydeligt, hvilke taxaveje der skal benyttes, når flyene skal køre af banen efter landing. Men det er tilsyneladende ikke altid, at det lykkes at køre fra af den rigtige vej.

Air France havde 17. august 2020 en Airbus A319-100 af sted på rute AF1624 fra Paris Charles de Gaulle til Lissabon. Da flyet med registrering F-GRHO landede på bane 21 klokken 14.32 lokal tid i den portugisiske hovedstadslufthavn, foretog piloterne en forkert beslutning.

Flyet bremsede ned og forlod landingsbanen til venstre cirka 1.600 meter forbi landingsbane-tærsklen og cirka 300 meter før højhastigheds-taxavejen HS. Flyet fortsatte herefter til forpladsen uden problemer.

Det viste sig imidlertid, at A319-flyet drejede af banen via en ufærdig taxavej, skriver The Aviation Herald. Satellitbilleder fra efter marts 2020 viser, at der bliver bygget en ny højhastigheds-taxavej lige der, hvor flyet drejede af. Det er uvist, om belægningen ved hændelsens tidspunkt var et blødt underlag eller asfalt.

Lufthavn reagerede hurtigt efter hændelse
Cirka tre timer og 15 minutter efter hændelsen udsendte Lissabon-lufthavnen en ny såkaldt NOTAM (Notice to Airmen). Piloterne orienterer sig sædvanligvis i NOTAMs for de lufthavne, de skal lande i, da der kan være vigtig information om blandt andet lukkede baner eller taxaveje.

Den pågældende NOTAM blev gældende fra 17. august klokken 16.49 og indtil 31. august klokken 23.59. Ordlyden er teknisk sammensat, men er nogenlunde som følger:

’Ny højhastigheds-taxavej 1.600 meter fra tærsklen på bane 21 er endnu ikke tilgængelig. Første tilgængelige højhastigheds-taxavej er HS 1.910 meter fra tærsklen.’

Ifølge dokumenterne i AIP Portugal (Aeronautical Information Publications) var der på tidspunktet for hændelsen ikke noget tegn på, at der var en taxavej eller en taxavej under konstruktion. Et tillæg til AIP’en afslører kun, at der skal bygges en højhastigheds-taxavej på et tidspunkt mellem 2. januar 2020 og slutningen af august 2020.

Flyet fra Air France returnerede til Paris på rute AF1624 cirka 90 minutter efter landing i Lissabon. The Aviation Herald har uden held forsøgt at få fat i de portugisiske luftfartsmyndigheder.

EasyJet-fly tæt på katastrofe
Det er ikke første gang, der opstår en hændelse relateret til taxaveje i Lissabons lufthavn. I september 2019 valgte piloterne på en Airbus A320-200 fra easyJet en forkert taxavej, da de skulle ind på bane 21 for at lette mod Manchester.

Mens 167 passagerer sad uvidende i kabinen, gik det efterhånden op for piloterne, at flyet først ville komme i luften ganske kort før baneenden. Startløbet endte med, at flyet først kom i luften 110 meter fra baneenden, og det krydsede banetærsklen i kun 10 meters højde. Airbus-flyet endte med kun at være 1,3 sekunder fra at køre ud over asfalten for enden af startbanen.

 

Relaterede artikler:

EasyJet-fly var et sekund fra katastrofe

Air France vil nedlægge 7.500 job

Air France sender 106 af 224 fly på vingerne