Fly tager kampen op med højhastighedstog

Fra den 10. januar 2011 vil British Airways flyve 12 gange ugentligt på den nye rute mellem Heathrow og Paris-Orly. Det vil lægge pres på højhastighedstoget Eurostar, der også snart kan se Deutsche Bahn som konkurrent på kanaltrafikken.

British Airways kunne mandag offentliggøre selskabets nye rute fra London-Heathrow til Orly-lufthavnen syd for Paris. Ruten etableres fra 10. januar 2011 og vil blive opereret med 12 ugentlige afgange med henholdsvis Airbus 319, Airbus A320og Airbus 321.

Ifølge britiske ABTN kan den nye rute lægge pres på højhastighedstoget Eurostar.Jernbaneselskabet har hidtil haft en klar dominans på trafikken mellem Paris og London, men bliver nu angrebet fra flere fronter. Således er det tyske jernebaneselskab Deutsche Bahn tæt på at kunne realisere selskabets planer om en togforbindelse gennem Eurotunnelen.

At BritishAirways har valgt Orly frem for Charles De Gaulle skyldes muligheden for at operere billigere og således kunne tilbyde mere konkurrencedygtigepriser i kampen mod toget.

Eurostar siges at have en markedsandel på 80 % på trafikken mellem London og Paris. Det er bl.a. sket ved gennem de senere år at have taget passagerer fra flyene, men nu kan de måske være på vej tilbage til flyene igen.

Men Eurostar forventer at kunne modstå konkurrencen. “I 16 år har vi været i direkte konkurrence med luftfartsselskaberne på ruten mellem London og Paris,“ siger en talsmand fra Eurostar til ABTN og fortsætter, “Vi kan tilbyde 10 minutters check-in, mulighed for at arbejde på hele rejsen samt ankomst direkte i centrum af Paris.“

Disse fordele kombineret med det faktum, at rejsende på Eurostar kun udleder CO2 svarende til 10 % af flypassagererne på ruten har skabt en konkurrencemæssig fordel for Eurostar.

Foto: British Airways indsætter bl.a. Airbus A319 på selskabets 12 nye ugentlige afgange mellem London-Heathrow og Paris-Orly, der kan medvirke til at sætte Eurostar under pres.