Stockholm-Arlanda Lufthavn (Foto: Peter Phillips)

Flyafgift i spil i svensk valgkamp

En flyafgift splitter de partier, der kan gå hen og vinde Riksdagsvalget i Sverige til september.

Hvis meningsmålingerne holder stik, så kan det venstreorienterede parti Miljøpartiet gå hen og få afgørende indflydelse på dannelsen af en ny svensk regering efter Riksdagsvalget i Sverige den 14. september.

Og det gør allerede nu den svenske luftfartsbranche nervøs. For højt på Miljøpartiets prioriteringsliste med politiske initiativer står indførelsen af en skat på flyrejser fra svenske lufthavne. Konkret foreslår partiet en afgift på 110 svenske kroner for alle flyrejser fra svenske lufthavne til andre svenske lufthavne og til destinationer inden for EU. Går turen uden for EU skal det koste 270 svenske kroner i afgift når en flypassager letter fra en svensk lufthavn.

Ifølge Miljøpartiet vil det kunne indbringe 3,5 milliarder svenske kroner om året til statskassen. Men det vil også reducere det svenske bruttonationalprodukt med 11,5 mia. svenske kroner, betyde mistede skatteindtægter for staten på 5,6 mia. kroner og koste op mod 10.000 arbejdspladser, lyder advarslen fra brancheforeningen Svenskt Flyg.

”En lufthavnsskat vil true 10.000 svenske arbejdspladser, forvride konkurrencen til fordel for udenlandske luftfartsselskaber, lufthavne og turistindustri samt alvorligt true konkurrenceevnen for svensk industri,” skriver Svenskt Flyg i et notat om sagen.

Forværret ruteudbud
Mange svenske politikere og erhvervsfolk er allerede i dag utilfreds med at Stockholms Arlanda-lufthavn ikke har lige så mange direkte flyforbindelser til Europa og resten af verden, som man mener Stockholm, Sverige og ikke mindst svensk erhvervslivs størrelse berettiger til. Men udbuddet af ruter vil blive endnu dårligere, hvis man indfører en flyafgift, påpeger Svenskt Flyg.

”En flyskat ville føre til dårligere tilgængelighed, forværret ruteudbud og faldende investeringer i Sverige. Prisfølsomme rejsende vil være tvunget til at vælge dårligere alternativer eller helt blive hjemme,” skriver brancheforeningen.

Miljøgevinsten? Ja, den vil være begrænset. Kun en reduktion på 0,2 procent af den samlede CO2-udledning i Sverige, vurderer Svenskt Flyg. Det der ville batte noget er CO2-kvotehandel, mener organisationen.

”Det eneste ærlige og effektive økonomiske instrument til at reducere luftfartens CO2-emissioner er emissionshandel,” mener Svenskt Flyg.

Kun økonomisk gevinst
Hvis Sverige indfører en flyskat, så vil det uden tvivl gavne de danske lufthavne og de flyselskaber, der flyver fra Danmark. I brancheforeningen Dansk Luftfart står man dog alligevel bag sin svenske søsterorganisation.

”Al skat på flyvning er en dårlig idé. Især i vores del af verden, hvor vi er så afhængige at kunne komme rundt. Flyskatter og –afgifter har bevisligt ingen effekt. Det har kun en økonomisk gevinst for statskasserne, og det er ikke en sund måde for landene at konkurrere på,” påpeger public affairs-direktør i SAS og formand for Dansk Luftfart, Lars W. Andersen, over for CHECK-IN.dk.

Danmark havde fra slutningen af 1990’erne og frem til 2007 en passagerafgift på 75 danske kroner per passager, der lettede med fly fra danske lufthavne. Det blev i 2007 afskaffet af den daværende borgerlige regering på grund af negative virkninger på den danske økonomi. Sidenhen har Enhedslisten bragt en afgift i spil flere gange ligesom SF og Socialdemokratiet har haft den med i fælles valgoplæg. Men det seneste år har Socialdemokratiet flere gange kategorisk afvist, at en afgift kan komme på tale igen.