- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Flyselskab lancerer ambitiøs klimastrategi

EasyJet vil have sat en stopper for CO2-udledningerne og har derfor lanceret en strategi, som indebærer store investeringer i nye fly og software samt udviklingen af flere teknologier. 

EasyJet har en ambition om at mindske CO2-udledningerne fra driften med 35 procent, når kalenderen viser 2035, og i 2050 vil lavprisflyselskabet have lettet klimaaftrykket i en sådan grad, at det er helt slut med emissioner fra flytrafikken.

For at indfri det mål har EasyJet netop lanceret en ambitiøs klimastrategi, der hviler på seks søjler, som tilsammen skal gøre selskabet mere bæredygtigt, end tilfældet er i dag.

Flyselskabet vil blandt andet investere 21 milliarder dollars (163,3 milliarder kroner) i flådefornyelser i løbet af de kommende år. Pengene skal benyttes på 168 nye Airbus-fly i neo-serierne, der vil være 15 procent mere brændstofeffektive end de fly, som de erstatter, og derudover vil de også kun larme halvt så meget.

Vil høste og opmagasinere CO2
I tillæg til nye fly vil EasyJet ligeledes effektivisere driften sådan, at flyene fremover kun taxier med en motor, benytte nye rengøringsmetoder til at forbedre motorernes ydeevne og investere et større beløb i flere slags software, der kan give bedre informationer om vejret og benytte kunstig intelligens til at mindske CO2-udleningerne ved landinger.

Som en del af strategien vil EasyJet også involvere sig endnu mere i projekter, der har til formål at modernisere den måde, som luftrummet benyttes på. Ifølge selskabet er der et stort potentiale for at reducere udledningerne, hvis flytrafikken kan organiseres på en sådan måde, at de enkelte selskaber kan flyve så direkte som muligt.

Det kunne eksempelvis være Single European Sky-initiativet, som har til formål at skabe større kontrolzoner for flytrafikken over Europa, hvilket vil betyde, at man ikke som i dag tager hensyn til landegrænser. Initiativet har et erklæret mål om at mindske den samlede mængde udledninger fra europæisk luftfart med ti procent.

Yderligere vil EasyJet sammen med Airbus støtte udviklingen af teknologier, der kan benyttes til at høste allerede udledt CO2 fra atmosfæren, hvorefter det skal opbevares sikkert og permanent i underjordiske depoter.

Udvikler brintmotor med Rolls-Royce
Som et led i strategien vil EasyJet i højere grad gøre brug af bæredygtigt flybrændstof (sustainable aviation fuel (SAF)). Flyselskabet oplyser dog, at det kun skal benyttes som en trædesten til at opnå CO2-besparelser, mens selskabet går fra at flyve med traditionelt brændstof til brintbrændstof.

Netop brændsel skabt af brint er det sidste punkt i strategien. Det udleder ikke CO2, og baseret på den teknologiske udvikling inden for område er EasyJet blevet overbevist om, at brintbrændstof er fremtiden for selskabet.

Derfor har flyselskabet indgået en række samarbejder med Airbus, Rolls-Royce, GKN Aerospace, Cranfield Aerospace Solutions samt Wright Electric. Partnerskabet med Rolls-Royce handler om at udvikle en flymotor, der benytter brint, og det skrider fremad, fortæller koncernchef Johan Lundgren fra EasyJet.

“I øjeblikket er vores samarbejdspartner Rolls-Royce ved at foretage de sidste forberedelser, inden de første tests af brintmotoren kan sættes i gang. At sætte en stopper for udledningerne er en kæmpe opgave, som hele branchen er fælles om, men vi får også behov for hjælp fra regeringerne i Storbritannien og de europæiske lande, hvis vi skal nå vores mål.”


Relaterede artikler:

Yderligere 56 fly på vej til easyJet

Premiere i Gatwick på easyJet SAF-flyvninger

EasyJet bliver første klimaneutrale flyselskab