En Airbus A319 fra easyJet. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

EasyJet bliver første klimaneutrale flyselskab

Samtlige easyJet-passagerer får nu kompenseret deres CO2-udledning, hvilket gør lavprisselskabet til verdens første klimaneutrale flyselskab.

Fremover vil easyJet operere som et klimaneutralt flyselskab.

Det store britiske lavprisflyselskab har valgt at gøre samtlige af dets flyvninger CO2-neutrale. Det betyder, at alle passagerer, der flyver med easyJet, automatisk vil få kompenseret den CO2-udledning, som de repræsenterer på en given flyvning. Med effekt fra tirsdag i denne uge.

EasyJet foretager CO2-modregningen via ordninger, der er akkrediteret af Gold Standard og VCS – to af de højeste verifikationsstandarder. Projekterne omfatter skovrejsning, vedvarende energikilder og samfundsbaserede initiativer.

”Klimaforandringer er et problem for os alle. Hos easyJet tackler vi denne udfordring ved fra i dag at kompensere for kulstofemissionerne fra det brændstof, der bruges på alle vores flyvninger. Dermed forpligter vi os til at operere klimaneutrale flyvninger i hele vores rutenetværk – som det første større flyselskab i verden,” siger Johan Lundgren, koncernchef i easyJet.

Samarbejde med Airbus
De CO2-kompenserede flyvninger er kun en midlertidig løsning, mens nye teknologier bliver udviklet. EasyJet vil derfor fortsætte med at støtte innovativ teknologi – herunder udviklingen af hybrid- og elektriske fly. Flyselskabet vil samarbejde med andre aktører i branchen for at genopfinde og mindske kulstofudledningen fra luftfart på den lange bane.

”Vi anerkender, at CO2-modregning kun er en midlertidig foranstaltning, indtil andre teknologier bliver tilgængelige for radikalt at kunne reducere kulstofemissionerne ved flyvning. Men vi ønsker at reagere over for kulstofudslippet nu,” siger Johan Lundgren.

For at understøtte udviklingen af mere klimavenlige løsninger har easyJet underskrevet et såkaldt Memorandum of Understanding (MoU) med Airbus. Dette for at være fælles om et forskningsprojekt om udviklingen af hybrid- og elektriske fly.

Samarbejdet mellem easyJet og Airbus skal være med til at definere virkningerne og kravene for indførelsen af næste-generations bæredygtige fly i infrastrukturen og den kommercielle luftfart.

EasyJet har de sidste to år desuden arbejdet med Wright Electric om at producere et elfly i ’easyJet-størrelse’, som kan bruges til korte flyvninger. Flyselskabet arbejder ydermere med motorproducenten Rolls-Royce og teknologivirksomheden Safran om udviklingen af nye teknologier til at mindske luftfartens CO2-udledning.

Forynger Airbus-flåden
Klima-initiativerne hos easyJet lægger sig til selskabets eksisterende arbejde med at nedbringe CO2-aftrykket. Således er easyJet blandt andet i gang med at forny flåden med nye og mere brændstofeffektive Airbus A320neo- og A321neo-fly.

Siden 2000 har easyJet nedbragt CO2-emissionerne med 33,67 procent for hver passagerkilometer. Det er sket ved at introducere lette tæpper, servicevogne og sæder, ligesom selskabets fly taxier med kun én motor. Og så er de fysiske papirmanualer blevet fjernet.

I 2013 satte easyJet desuden et mål om fortsat at reducere sine kulstofemissioner for hver passagerkilometer. Der blev sat mål om en 10 procents CO2-reduktion i 2022 i forhold til 2016.

 

Relaterede artikler:

EasyJet køber Thomas Cook-slots i Gatwick

EasyJet profiterer af udfordringer hos konkurrenter

EasyJet vil servere spildevand ombord