Flyet fra easyJet får tanket SAF. (Foto: Neste)

Premiere i Gatwick på easyJet SAF-flyvninger

Første flyselskab i London Gatwick Airport med miljøvenligt brændstof i tankene bliver easyJet. Meget passende på ruten fra Gatwick til Glasgow hvor der snart er COP26-topmøde.

Det var første gang for både lavprisflyselskabet easyJet og London Gatwick Airport forleden. Tirsdag den 19. oktober fik et fly fra easyJet pumpet en blanding af almindeligt og miljøvenligt brændstof i tankene, og det var første gang, at den slags fandt sted i den store London-lufthavn.

EasyJet har i første omgang sagt ja til, at 42 af selskabets flyvninger skal være med brændstof, hvor der er iblandet 30 procent Sustainable Aviation Fuel (SAF) produceret af den finske virksomhed Neste.

Af de 42 flyvninger vil 39 af dem være flyvninger fra Gatwick til Glasgow under klimakonferencen COP26, der løber fra 31. oktober til 12. november. På alle flyvninger reduceres udledningen af drivhusgas med op til 70 ton.

Brændstof fra finske Neste
Det var firmaet Q8Aviation, der leverede det miljøvenlige brændstof fra Neste til Gatwick Airport. Nestes grønne flybrændstof er fremstillet af bæredygtigt affald samt restråvarer, såsom brugt madolie og animalsk fedtaffald.

”Hos easyJet vil vi spille vores rolle i dekarboniseringen af ​​luftfarten. Vi er glade for at kunne fortælle, at vi i dag opererer med SAF på en flyvning fra Gatwick, og at vi har forpligtet os til at bruge en SAF-blanding på alle flyvninger fra Gatwick til Glasgow under hele COP26,” sagde Jane Ashton, direktør for bæredygtighed hos easyJet.

”​​SAF vil være en vigtig midlertidig løsning på vores dekarboniseringsvej, mens vi støtter udviklingen af ​​nulemissionsfly, som på lang sigt vil være den mest bæredygtige løsning for kortdistancenetværk som vores,” fortsatte hun.

SAF er en af mulighederne
“Vi er meget glade for at samarbejde med easyJet, Q8Aviation og Neste om at demonstrere brugen af SAF i Gatwick Airport,” lød det fra Tim Norwood, direktør for bæredygtighed i Gatwick Airport.

Han mener, at øget brug af SAF er en af måderne at nå målet om, at luftfarten skal være CO2-neutral i 2050.

Øger produktionen
”Luftfartsindustrien har allerede taget vigtige skridt for at reducere sin miljøpåvirkning. Et centralt element for at opnå dette er den bredere introduktion af bæredygtigt brændstof. Neste investerer i at øge SAF-produktionen fra 100.000 tons til 1,5 millioner tons årligt i 2023,” fortalte Jonathan Wood, vicepræsident i Europa for Renewable Aviation i Neste.

”Det er vigtigt, at flere og flere flyselskaber, lufthavne og brændstofleverandører går i spidsen for en mere bæredygtig fremtid for luftfarten. Vi er glade for at byde easyJet, Q8Aviation og Gatwick Airport velkommen blandt disse frontløbere,” sagde han videre.

 

Relaterede artikler:

SAS køber biobrændstof for en halv milliard kroner

Indenrigsflyrute går forrest med biobrændstof

Finnair og Neste i pilotprojekt om biobrændstof