- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Flyselskab vil fremrykke flyleverancer

Koncernchefen hos lettiske airBaltic ser muligheder i markedet efter coronakrisen, og derfor er han klar til at forsøge at fremrykke leveringen af 28 nye fly.

Mange flyselskaber forsøger i disse uger at komme af med de fly, som forventes at komme i overskud efter coronakrisen. Således har Lufthansa sammen med selskabets tyske datterselskaber allerede besluttet, at 42 fly skal trækkes ud af produktion, når flytrafikken atter går i gang efter myndighedsrestriktionerne er løftet.

Andre flyselskaber forsøger at annullere eller udsætte levering af nye fly, men sådan ser det ikke ud hos lettiske airBaltic, der efter coronakrisen vil operere en enhedsflåde af 22 Airbus A220-300. Til gengæld har man trukket 12 Dash 8-Q400 og tre aldrende Boeing 737-fly ud af flåden.

Udover de 22 Airbus A220-fly forventer airBaltic at få leveret yderligere 28 fly af samme type inden udgangen af 2025, og herudover har selskabet mulighed for at udnytte en option på yderligere 30 fly, så det med tiden vil være muligt at nå op på 80 enheder i flåden.

Flystørrelse passer til nyt marked
Men nu har airBaltic tilsyneladende indledt forhandlinger med Airbus om at modtage de 28 Airbus A220-fly nogle år tidligere end planlagt. Det fortæller selskabets koncernchef Martin Gauss i et interview med det internationale nyhedsbureau Bloomberg.

“Jeg har gennem tiden sagt, at kommer der en ny krise, så vil vi ikke risikere at have fly, der er for store. Vil du helst have et 145-sæders fly som A220 eller 186 sæder i større kort- og mellemdistancefly? Svaret er logisk,” siger koncernchef Martin Gauss til Bloomberg.

Kabinen i airBaltics Airbus A220-300 er indrettet med fem sæder på tværs med plads til 145 passagerer. (Foto: airBaltic | PR)

Martin Gauss forudser, at A220-flyet vil være ideelt til det hårde marked, der venter post-corona, hvor fleksibilitet og effektivitet bliver vigtigere end flystørrelse, og airBaltic-chefen ser en mulighed for at vinde markedandele især i det nordiske marked, selskaber som BRA og Norwegian kan være forsvundet ud af markedet eller være blevet mindre.

En ubekendt i ligningen er dog, hvorvidt Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) eller andre myndigheder vil stille krav om social afstand i flyene, når de skal på vingerne igen, og hvor længe det i givet fald vil vare. Med fem sæder på tværs og et sæde frit ved siden af, vil airBaltic kun være i stand til at udnytte 60 procent af kapaciteten i flyene, mens det vil være muligt at udnytte 66 procent af 186 sæder i en Boeing 737, der har tre sæder på hver side af midtergangen.

Dermed kan der blive tale om, at A220´eren vil have 87 tilgængelig sæder, mens en Boeing 737-800 vil have plads til maksimalt 124 passagerer.

 

Relaterede artikler:

SAS vil ikke afvise dialog med airBaltic om A220

AirBaltic fortsætter imponerende vækstrejse

AirBaltic øger til 16 ruter i Norden