En Airbus A220-300 fra det lettiske flyselskab airBaltic. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

AirBaltic øger til 16 ruter i Norden

Det lettiske flyselskab airBaltic åbner to nye ruter til Norden i sommertrafikprogrammet for 2020 og når dermed op på i alt 16 ruter til nordiske byer.

Få måneder inde i det nye år øger AirBaltic udbuddet af nordiske ruter fra basen i den lettiske hovedstad, Riga.

Flyselskabet meddeler, at det åbner to nye ruter til destinationer i Norge. Den 31. marts opererer første fly på en forbindelse til Bergen, og dagen efter, den 1. april, åbner airBaltic en ny rute til Trondheim.

De nye ruter bringer det samlede antal nordiske ruter op på i alt 12 fra Riga – og fire fra den estiske hovedstad, Tallinn. I forvejen opererer airBaltic fra Riga til Helsinki, Turku, Tampere, Stockholm, Gøteborg, Aalesund, Oslo, Stavanger, Billund og København. Herudover betjener selskabet også København, Oslo, Stockholm og Helsinki fra Tallinn.

“Med tilføjelsen af flere nye spændende destinationer vil airBaltic næste sommersæson tilbyde op til 100 daglige ruteflyvninger. Vi er glade for at tilbyde vores passagerer en større række destinationer og forbedre forbindelsen mellem Baltikum og verden yderligere,” siger Martin Gauss, koncernchef i airBaltic.

Ruten mellem Riga og Bergen vil blive betjent tre gange om ugen, mens forbindelsen til Trondheim får to-tre ugentlige rotationer, oplyser airBaltic.

Ren A220-flåde i fremtiden
Foruden ruterne til Bergen og Trondheim lancerer airBaltic også nye ruter i foråret 2020 fra Riga til Manchester og til Yerevan i Armenien samt fra Tallinn til Nice. Sidstnævnte rute bliver den 14. destination fra Tallinn.

AirBaltic har ruter til over 70 destinationer fordelt på Europa, Mellemøsten og CIS-landene (landene i det tidligere Sovjetunionen, red.). Flyselskabets flåde består af 40 fly – fordelt på 20 Airbus A220-300, otte Boeing 737 og 12 Bombardier Q400-turbopropfly. Herudover har airBaltic en fast ordre på yderligere 30 Airbus A220-300 og en option på ekstra 30 fly af denne type.

Inden nytår vil yderligere to Airbus A220-300 blive leveret til airBaltic, og selskabet står til at få leveret 12 fly i 2020. Frem mod 2023 vil Boeing 737- og Bombardier Q400-flyene blive udfaset, så airBaltic-flåden fremover kun består af Airbus A220.

Martin Gauss har tidligere i år udtalt, at airBaltic planlægger at vokse til 15 millioner årlige passagerer og 11,2 milliarder kroner i årlig omsætning i forbindelse med selskabets Destination 2025-strategi. Hvis airBaltic ikke gør brug af optionen på yderligere 30 A220-300, er ambitionen at vokse til 8,8 millioner passagerer i 2025. Den ønskede omsætning vil i dette tilfælde være 5,9 milliarder kroner.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic vil alligevel beholde Boeing 737

AirBaltic henter 1,5 milliarder kroner til nye fly

AirBaltic vil firedoble omsætningen