Kommunikationsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik.

Flyselskaber bedst til kommunikation i Norge

I Norge indtager pressechefer hos tre flyselskaber listen over de bedste til at kommunikere, mens der aldrig har været pressechefer fra flyselskaber i toppen på den danske udgave af PR-Barometret.

Analyse- og rådgivningsvirksomheden Aalund PR & Communication har siden 2004 gennemført en årlig undersøgelse af, hvilke virksomheder der er bedst til kommunikation. Undersøgelsen er også kendt som PR-Barometret.

I forbindelse med analysen kåres den bedste presse- og kommunikationschef i hvert af de tre skandinaviske markeder. I 2014 er det luftfartsbranchen, der dominerer billedet i Norge.

Således kommer Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik ind på en førsteplads foran kommunikationsdirektør Richard Kongsteien fra Widerøe og informationschef Knut Morten Johnsen fra SAS.

På de to efterfølgende pladser finder man repræsentanter fra finanskoncernen DNB samt Statoil, der er Norges største virksomhed.

Norwegian har været genstand for ekstrem stor medieopmærksomhed i 2014 på grund af selskabets udfordringer med de nye Dreamliner-fly samt det amerikanske transportministeriums langsommelige behandling af ansøgningen om beflyvningstilladelse til USA på vegne af Norwegians irske datterselskab.

“Vi er et lille, men sammentømret team i kommunikationsafdelingen, som klarer at holde humøret højt, også når det blæser,“ siger Anne-Sissel Skånvik til norske kampanje.com.

Ingen flyselskaber i dansk PR-Barometer
Norwegians hovedkonkurrent SAS indtager tredjepladsen i den norske undersøgelse repræsenteret ved Knut Morten Johansen, også kendt som “Joss“. Om ham mener de 142 journalister i den norske undersøgelse, at han giver pressen lidt ekstra og er ærlig og åben.

Det er da også nogle af de gode råd, som den norske SAS-medarbejder ønsker at give videre.

“Vær ærlig og hav glimt i øjet. Jeg tror faktisk, at journalister begynder at blive trætte af de ekstremt velformulerede og forberedte budskaber. Det at give lidt mere af sig selv og tilbyde en situation, en hændelse eller på anden måde lidt substans, tror jeg på,“ lyder det fra Knut Morten Johansen.

Selvom SAS har en stor position i Danmark gennem trafikknudepunktet i Københavns Lufthavn, finder man ikke flyselskabets energiske og særdeles kompetente pressechef Trine Kromann-Mikkelsen på listen over de fem bedste presse- og kommunikationschefer i Danmark.

Her har de 267 deltagende journalister i stedet valgt repræsentanter fra Carlsberg, Nordea, Vestas, Novo Nordisk samt Stig Elling fra Star Tour på de fem øverste pladser.

“Hele Norwegians stigende dominans igennem de seneste 10 år har helt klart haft indflydelse på presseaktiviteterne i Norge. Vi har udarbejdet PR-Barometret siden 2004, og jeg mindes ikke, at vi har haft flyselskaber med i top5 nogensinde,“ fortæller Business Unit Director Christian Thorn fra Aalund til CHECK-IN.dk.

Foto: Kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik fra Norwegian er af norske journalister blevet kåret som bedste presse- og kommunikationschef i Norge.