Flyselskaber indleder 2012 med prisstigninger

Det er blevet dyrere at flyve i 2012. I hvert fald indleder de amerikanske flyselskaber året med at hæve billetpriserne, både på de lange indenrigsruter i USA og på ruter til Europa. Prisstigningerne skal kompensere for høje brændstofpriser og EUs nye CO2-afgift.

Vi har kun akkurat taget hul på året 2012, og det er allerede blevet dyrere at flyve.

I sidste uge hævede det amerikanske luftfartsselskab Delta Air Lines sine priser for en returbillet på de amerikanske indenrigsrutermed en afstand på over 1.500 miles. Prisforhøjelsen lød på $20 eller godt 116 danske kroner.

De fleste store amerikanske konkurrenter fulgte straks trop med prisstigninger i deres rutenetværk også. Det viser en opgørelse foretaget af den amerikanske prissammenligningstjeneste, FareCompare.com.

De amerikanske luftfartsselskaber forsøgte at hæve billetpriserne ikke færre end 22 gange i 2011, men havde kun held til det i 9 af tilfældene. Flere bebudede prisstigninger måtte tilbagekaldes, fordi konkurrenterne valgte ikke at hæve deres priser også.

“Jeg forventer, at luftfartsselskaberne fortsat vil forsøge at hæve priserne med et par ugers mellemrum, men med begrænset succes. Luftfartsselskaberne har haft svært ved at hæve priserne i de seneste måneder fordi de høje brændstofpriser tvinger dem til at fyldeflyene helt op, og forbrugerne vægrer sig mod selv den mindste forhøjelse af priserne,“ siger Rick Seaney, CEO for FareCompare.com til amerikanske medier.

Men noget tyder altså på, at 2012 kan blive anderledes. Den første prisstigning i 2012 er som sagt allerede realiseret, og i denne uge annoncerede Delta Air LInes så yderligere en prisforhøjelse på $4-10 dollar for en returbillet i store dele af selskabets amerikanske indenrigsruter.

Samtidig har de amerikanske luftfartsselskaber hævet billetpriserne til Europa som reaktion på EUs nyindførte ETS-system, hvor luftfartsselskaberne skal betale en afgift som kompensation for deres CO2-udledning.

American Airlines, United Continental, US Airways og Delta hævede priserne med $6 for en returbillet til europæiske destinationer.

Ny lov skal sikre større gennemsigtighed

Argumentet for prisstigninger er det samme, som det har været de seneste par år, nemlig fortsat høje oliepriser, der øger luftfartsselskabernes omkostninger dramatisk.

Analytikere frygter, at urolighederne omkring Irans atomprogram og den eventuelle olie-embargo kan presse brændstofpriserne yderligere i vejret, fordi meget få lande reelt har mulighed for at udvide deres produktionskapacitet.

Luftfartsselskabernes nye prisstigninger kommer få dage før en lov fra det amerikanske transportministerium vil gøre det lovpligtigt for alle amerikanske luftfartsselskab at annoncere den fulde, samlede billetpris inklusive skatter og afgifter.

Den nye lov træder i kraft per 26. januar og det forventes, at den større gennemsigtighed vil øge den annoncedebilletpris med 20 %.