Flyselskaber klarer skærerne trods vinteren

En lang række flyselskaber har allerede bogført store beløb på ‘vinterkontoen’. Alligevel kommer vinteren formentligt ikke til at koste nogle flyselskaber livet, lyder analysen fra ekspert i luftfart, Kristian Anders Hvass.

Vinteren kan være hård, også for luftfartsbranchen, der i disse dage oplever, hvad der svarer til en vinter i ”gamle dage.” Snedækkede start- og landingsbaner over store dele af Europa var årsag til, at tusindvis af flyafgange i weekenden, og især søndag, blev aflyst i Europa, hvor lufthavne som Heathrow London, Paris-Charles de Gaulle og FrankfurtAirport var hårdest ramt.

Det hårde vintervejr, der efterhånden har varet en måneds tid,er en ekstra udgift for flyselskaberne, når de bliver nødsaget til at aflyse fastlagte afgange og i stedet må booke hotel til de berørte passagerer samt betale ekstra-udgifter til eksempelvis af-isning af flyene.Men trods ekstraudgifter i millionklassen er der ikke risiko for, at nogle flyselskaber, heller ikke de mere økonomisk, ”skrøbelige”, vil bukke under for vintervejret, lyder det fra Kristian Anders Hvass, ekspert i luftfart fra Copenhagen Business School (CBS.)

”Vinteren belaster kun de økonomisk trængte selskaber en kort periode. Selvfølgelig har sneen en økonomisk effekt, men over ét år betyder det ingenting, og selskaberne må forvente at tage enkelte snestorme med. Hvis et flyselskab bukker under og går konkurs i vinterhalvåret skyldes det ikke aflyste flyvninger men i stedet et dårligt overblik over selskabets udgifter og manglende fokus på konkurrencedelen.”

Ifølge Kristian Anders Hvass er der andre elementer end vintervejret, der kan forårsage et selskabs konkurs. Det handler i stedet om konkurrencen mellem flyselskaberne, udsvinget af prisen på olien, forhandlinger med fagforbundene, som er elementer, der i højere grad kan presse selskabernes overlevelse. Dermed ikke sagt, at vintervejret ikke kan have en økonomisk effekt på flyselskaberne.

”Den største belastning for flyselskaberne kan være, når de skal ombooke billetter, indlogere strandede passagerer på hoteller og stå for kost og logi. Her finder passagererne ud af, om de vil flyve med det konkrete selskab igen, alt efter om servicen er i orden, og det kan have en økonomisk effekt.”

Kristian Anders Hvass tilføjer over for CHECK-IN.dk, at i modsætning til vinterens udfordringer for flyselskaberne, havde askeskyen i april et økonomisk potentiale til at ramme nogle selskaber særdeles hårdt, eftersom flyene stod groundet i flere dage i træk, hvilket medførte, at passagererne holdt op med at købe billetter, eftersom de ikke vidste, om deres fly ville afgå.

Foto: Snerydning foran terminalen i Billund Lufthavn.