- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Flyselskaber ud af coronakrisen med kæmpegæld

Coronakrisen øger flyselskabernes globale gæld til svimlende 3.743 milliarder kroner, viser analyse. Amerikanske selskaber har fået mere end dobbelt så meget statshjælp som europæiske selskaber.

Luftfartsbranchens globale gæld kan stige til 550 milliarder dollar (3.743 milliarder kroner) ved udgangen af ​​året. Det er en forøgelse på 120 milliarder dollar (817 milliarder kroner) i forhold til gælden i begyndelsen af ​​2020 – svarende til en stigning på 28 procent. Det viser en ny analyse fra flyselskabernes internationale organisation IATA.

Den største del af den nye gæld – 67 milliarder dollar (456 milliarder kroner) – består af statslån, lånegarantier og udskudt skat, mens 52 milliarder dollar (354 milliarder kroner) stammer fra kommercielle lån, kapitalmarkedsgæld, gæld fra nye operationelle leasingkontrakter og adgang til eksisterende kreditfaciliteter.

”Statsstøtte hjælper med at holde branchen oven vande. Den næste udfordring bliver at forhindre flyselskaber i at bukke under som følge af den gældsbyrde, som støtten skaber,” siger IATAs generaldirektør Alexandre de Juniac.

123 milliarder dollar i statslige hjælpepakker
I alt har regeringer verden over lovet 123 milliarder dollar (837 milliarder kroner) i økonomisk støtte til flyselskaber, hvoraf de 67 milliarder dollar altså er lån, som skal tilbagebetales på et tidspunkt. Resten består blandt andet af løntilskud og skattelettelser. Mindre end 10 procent af statsstøtten er ifølge IATA med til at styrke flyselskabernes egenkapital.

”Afvikling af gælden til regeringer og private långivere vil medføre, at krisen kommer til at vare meget længere end den tid, det tager, inden efterspørgslen fra passagerer er genoprettet,” siger Alexandre de Juniac.

Mest hjælp til flyselskaber i USA
IATA-analysen viser også, at der er store regionale forskelle i, hvor meget hjælp flyselskaberne har fået fra stater.

Størst har hjælpen været i Nordamerika, hvor flyselskaber er blevet lovet 66 milliarder dollar i statsstøtte (449 milliarder kroner) – svarende til 25 procent af selskabernes samlede indtægter i 2019, mens flyselskaberne i Europa har fået lovning på 30 milliarder dollar (204 milliarder kroner) i statsstøtte – svarende til 15 procent af flyselskabernes indtægter i 2019.

Lige efter følger Asien/Stillehavet-regionen med 26 milliarder dollar (177 milliarder kroner), mens flyselskaberne i Latinamerika kun er blevet lovet 300 millioner dollar (to milliarder kroner)  i statsstøtte og selskaberne i Afrika og Mellemøsten 800 millioner dollar (5,4 milliarder kroner).

Konkurser i flere lande
”Der, hvor regeringer ikke har reageret hurtigt nok eller med begrænsede midler, har vi set konkurser. Det gælder eksempelvis i Australien, Italien, Thailand, Tyrkiet og Storbritannien,” siger Alexandre de Juniac.

IATA opfordrede regeringer, som fortsat overvejer økonomiske lettelser for flyselskaberne, til at fokusere på foranstaltninger, der hjælper selskaberne med at styrke egenkapitalen.

”Mange flyselskaber har stadig et desperat behov for en økonomisk livline,” siger Alexandre de Juniac.

 

Relaterede artikler:

“Luftfarten er blevet fuldstændig negliceret”

IATA: Karantæneregler forsinker genstart af luftfart

IATA ønsker slot-reglerne midlertidigt suspenderet