Seneste:

Flyselskaber vil øge direkte salg

I en rapport bestilt af den internationale luftfartsorganisation IATA forudser man, at flyselskaberne i 2017 vil sælge tre ud af fem billetter via egne salgskanaler.

Rejser og flybilletter er de største varegrupper, der omsættes i e-handel. Alene i USA estimeres det, at forretnings- og fritidsrejsende i 2012 købte flybilletter online til en samlet værdi af 85,7 mia. dollar, svarende til 480 mia. danske kroner.

Den internationale luftfartsorganisation IATA har bestilt konsulentvirksomheden Atmosphere Research Group til at udarbejde en analyse med henblik på at afdække distributionsmulighederne frem til 2017. Analysen har originaltitlen “The Future of Airline Distribution – A Look Ahead To 2017.“ og er tilgængelig på IATA´s hjemmeside.

Forudsigelsernei rapporten viser, at i 2017 vil 50 procentaf netværksflyselskabernes billetter blive solgt i egne kanaler via websites og apps. I dag er det blot 35 procent af billetterne, der når ud til slutkunderne gennem flyselskabernes egne kanaler.

Der er dog en tydelig forskel i forhold til lavprisflyselskaberne. Disse distribuerer i dag 73 procent af billetsalget gennem egne websites, og denne andel ventes at blive øget til 79 procent i 2017. Når man konsoliderer tallene fra netværksflyselskaber og lavprisflyselskaber, vil tre ud af fem billetter blive solgt direkte i 2017 mod lidt under halvdelen, eller 45 procent, i dag.

Øget penetration af mobile enheder
Udover at flyselskaberne får en stadig større andel af salget, daOnline Travel Agencies ikke kan distribuere mange af de tilkøbsprodukter og services som flyselskaberne udbyder,er tendensen også, atrejsekøberne bevæger sig over på mobile platforme.

Atmosphere Research forventer således, at der vil være en stigning i antallet af Smartphone-brugere i de største markeder fra en nuværende andel på omkring 75 procent til op imod 90 procent i 2017.

Men den helt store eksplosion ventes at ske indenfor tablets. De populære tablet-computere, der føres an af Apples iPad, ventes at vokse fra en nuværende markedsandel på omkring 35 procent på de store markeder til op imod 85 procent i 2017.

Ifølge undersøgelsen er flyrejsende overrepræsenteretmed ejerskab af smartphones og tablets i forhold til den gennemsnitlige befolkning. Så noget tyder på, at slaget om fremtidens flypassagerer ikke alene skal udkæmpes i luften, men mere i forhold til, hvilke flyselskaber, der kan skabe de bedste løsninger til de platforme og kanaler, der anvendes i distributionen.