Flyselskabernes favoritundskyldninger

Flyselskaberne forsøger gerne at krybe udenom betaling af kompensation til passagerer ved forsinkelse. Selskaberne udnytter med en række faste undskyldninger flittigt de rejsendes uvidenhed om rettighederne for kompensation.

I foråret blev en række nye EU-regler fremlagt, der skal gøre det mere klart, hvornår rejsende er berettiget til at få kompensation. De nuværende regler er nemlig svære at gennemskue, og det har givet flyselskaberne en række smuthuller, som flittigt anvendes for at undgå kompensationsudbetaling.

Tyske refund.me, som har specialiseret i at hjælpe passagererne med deres krav på kompensation, har med sine erfaringer udgivet en liste over det, de selv kalder flyselskabernes favoritundskyldninger. Opgørelsen bygger på kompensationskrav fra 98 lande til 201 forskellige flyselskaber.

Ugyldige undskyldninger
Den typiske anvendte undskyldning ved forsinkelser er ekstraordinære vejrforhold, som i udgangspunktet er at betragte som force majeure, og derfor ikke giver passagerne ret til kompensation. Ifølge refund.me er dette en legitim undskyldning, men problemet er, at fortolkninger af ”ekstraordinære” ofte bliver anvendt i flæng og dermed også i tilfælde, hvor vejrforholdene ikke kan stilles til ansvar for forsinkelserne.

Nummer to på listen er tekniske problemer. Normalt er sådanne problemer ikke en undskyldning for at undgå kompensationsudbetaling, idet godt vedligeholdte fly betragtes som en del af luftfartsselskabernes kontraktlige forpligtigelser overfor de rejsende. Imidlertid forsøger flyselskaberne ofte at gemme sig bag, at problemerne skulle være ”ekstraordinære” og fralægger sig på den måde ansvaret for problemet.

Bird-strikes er nummer tre på listen. Kollision med fugle er en alvorlig sag og afgjort at betragte som et ekstraordinært teknisk problem, der også bliver accepteret af domstolene, som en gyldig grund til ikke at skulle kompensere passagererne. Imidlertid udnytter mange flyselskaber passagernes uvidenhed om, at det er op til flyselskabet at bevise, at et bird-strike var årsag til forsinkelsen. Det samme gælder for bevisførelsen om, at tekniske problemer skulle være ekstraordinære, lyder vurderingen fra refund.me.

Gråzone-undskyldningerne
Medarbejderstrejker er – i modsætning til bird-strikes og tekniske problemer – let påviselige, og ofte udenfor flyselskabernes kontrol. Ifølge refund.me er strejker en gråzone, men generelt er det en acceptabel undskyldning, som derfor ikke giver de rejsende ret til kompensation.

Det gør i stedet situationer med manglende crew. Flere rejsende har sikkert hørt denne undskyldning, men ifølge refund.me gælder de samme spilleregler her som for vedligehold af fly. Det er flyselskabets ansvar at sikre, at der er udhvilet besætning klar til at gennemføre flyvningen. Manglende crew kan således kun i de mest ekstreme tilfælde betragtes som en omstændighed, der fritager flyselskabet for kompensationsudbetaling.

”Passagerrettighederne eksisterer for at sikre, at passagererne bliver behandlet retfærdigt, og flyselskaberne overholder deres forpligtigelser. Ekstraordinære hændelser indtræffer til tider, men vi må være på vagt overfor, at disse ikke misbruges i et forsøg på at slippe for kompensationsudbetaling,” forklarer Eve Büchner, stifter og direktør for refund.me.