Swiss International Air Lines har som det første flyselskab i verden modtaget ECARF’s kvalitetsstempel for allergivenlige produkter og serviceydelser.
Fremover vil allergikere ikke længere skulle bekymre sig om overfølsomme reaktioner, når de rejser med Swiss International Air Lines. Allerede fra maj 2014 vil det schweiziske flyselskab nemlig sætte verdens første allergivenlige fly i luften, som blandt andet vil forbedre vilkårene for personer med allergi i forhold til flyenes miljø, materialer, aircondition og fødevarer.
Flyselskabet har modtaget ECARF’s (det europæiske center for allergiforskning) kvalitetsstempel, der gives til produkter, der påviseligt forbedrer og forenkler livet for allergikere. Swiss er de første i luftfartsbranchen til at modtage dette, og selskabets chef for produkter og serviceydelser, Frank Maier, er glad for at kunne imødekomme kundernes ønsker:
”Vi har i de senere år set en stigende efterspørgsel blandt vores kunder efter et mere allergivenligt miljø i forbindelse med vores flyvninger. Derfor har vi arbejdet sammen med ECARF om konkrete rettelser, der kan møde disse krav og gøre rejseoplevelsen så problemfri som muligt.”
Uddannet personale
Mere konkret indbefatter disse rettelser et højeffektivt klimaanlæg, som blandt andet kan filtrere pollen og dyrehår fra, og ombord på flyet er der ingen luftopfriskningsstoffer, som potentielt kan irritere passagerernes luftveje. Samtidig er toiletterne udstyret med allergivenlig sæbe til følsom hud.
Passagerer på business class eller langdistanceruter får mulighed for at booke et særligt måltid, der passer til den enkeltes behov. Det indbefatter for eksempel adskillige gluten- og laktosefrie produkter, samt et udvalg af snacks, yoghurt, slik og endda også en schweizisk chokoladebar lavet specielt til folk med særlige allergier. Derudover tilbydes kunderne på business class også allergivenlige syntetiske puder i stedet for de traditionelle dunpuder.
Hvis uheldet alligevel skulle være ude på flyturen, har Swiss uddannet deres schweiziske kabinepersonale til at kunne reagere på en allergisk nødsituation, ligesom allergi-tabletter også er tilgængelige, hvis dette skulle være nødvendigt.
Direktør for ECARF, Torsten Zuberbier, er tilfreds med samarbejdet med Swiss og mener, at der i dag er et stort behov for allergivenlige tiltag som disse:
”Antallet af allergikere er steget massivt igennem de sidste mange år, som følge af den industrielle verden som vi har i dag. Over 30 procent af Europas befolkning er direkte påvirket af en eller flere allergier. Alligevel er det kun omkring 10 procent af allergikerne, der får den rette behandling, og ofte bliver de ikke taget seriøst nok.”
Kvalitetsmærket er blevet tildelt af ECARF siden 2006 og er baseret på kriterier, som er udviklet på baggrund af forskningsresultater.