- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Første bindende MAX-aftale i otte måneder

Boeing har fået sin første faste ordre på 737 MAX, siden flytypen blev sat på jorden i marts. Det tyrkisk-tyske flyselskab SunExpress har udnyttet en option på 10 MAX-fly.

SunExpress er i gang med at forny sin flåde, og til dette satser selskabet på helt nye Boeing 737 MAX-fly.

En option på 10 Boeing 737 MAX 8 er således mandag blevet udnyttet til en fast ordre af SunExpress, der er et tyrkisk-tysk charter- og ruteflyselskab. Selskabet har tidligere lagt en ordre på 32 Boeing 737 MAX 8, hvilket bringer den samlede bestilling op på 42 fly af denne type.

Ordren på MAX-fly er den første bindende aftale på flytypen siden groundigen den 12. marts i år. Kun luftfartskoncernen IAG har vist interesse for den ulykkesramte flytype siden da i form af en intentionsaftale for hele 200 fly af denne type.

Fuld tillid til Boeing
Den nye ordre fra SunExpress på Boeing 737 MAX 8 har en værdi af 1,2 milliarder dollar på listepriser, eller hvad der svarer til 8,1 milliarder kroner.

”Vi har et langvarigt, stærkt og tillidsfuldt forhold til Boeing, og derfor besluttede vi at konvertere vores option til en fast ordre. Vi står bag vores strategiske beslutning om at fase 737 MAX ind i vores flåde med alle dens økonomiske og miljømæssige fordele på midt og langt sigt,” siger Jens Bischof, koncernchef i SunExpress.

“Vi har fuld tillid til, at Boeing vil levere et sikkert, pålideligt og effektivt fly til os. Det siger sig selv, at dette kræver den ubestridte godkendelse af typen fra alle relevante myndigheder. Vores største prioritet hos SunExpress er og har altid været sikkerhed. ”

Satser på fortsat vækst
SunExpress specialiserer sig i flyvninger mellem Europa, Tyrkiet og populære feriedestinationer. Selskabet råder over en flåde bestående af 68 Boeing 737-800, og i 2018 transporterede det næsten 10 millioner passagerer til de over 100 destinationer. Selskabets stræber efter fortsat vækst, når de nye MAX-fly bliver leveret.

”Vi beklager den påvirkning, som MAX-groundingen har haft på SunExpress og deres passagerer. Boeing-teamet arbejder hårdt for sikkert at bringe flyet tilbage i drift og give SunExpress kapacitet til at fortsætte med at fungere som rygraden i flyrejser i den tyrkiske turistindustri,” siger Stan Deal, topchef i Boeing Commercial Airplanes.

Charter- og ruteflyselskabet SunExpress har hovedkontor i Antalya i Tyrkiet. Selskabet opererer på en tyrkisk driftstilladelse og blev etableret i 1989 af Lufthansa og Turkish Airlines i et joint-venture. Sun Express har i flere år været en kendt skikkelse i flere danske lufthavne med ruter til tyrkiske feriedestinationer.

Air Astana laver MAX-aftale
Tirsdag meldte det nationale kasakhiske flyselskab Air Astana sig også på banen med interesse for Boeing 737 MAX. Selskabet har således indgået en intentionsaftale med den amerikanske flyproducent om køb af 30 Boeing 737 MAX 8 til at styrke lavprisflyselskabet FlyArystan, som Air Astana lancerede i maj i år.

Aftalen har en værdi af 3,6 milliarder dollar på listepriser, eller hvad der svarer til 24,3 milliarder kroner.

Air Astana gik første gang på vingerne i 2002, og siden har flyselskabet vokset fra baserne i Almaty og Nur-Sultan. Selskabet råder over 37 fly bestående af typerne Boeing 757, Boeing 767 og fly fra Airbus A320-familien.

 

Relaterede artikler:

SunExpress med tredje rute fra København

Tyrkisk-tysk flyselskab til Jylland

IAG ønsker MAX-fly et år før tiden