På fabrikken i Brasilien er et splinternyt Embraer ERJ190-fly til det nye norske virtuelle flyselskab FlyNonstop ved at være klar. Flyet ankommer i uge 16 til Kristiansand og skal ugen efter indsættes på første kommercielle flyvning.
Lørdagen den 13. april forventes den første testflyvning af finde sted med et nyt Embraer E190-fly, der netop erblevet færdigproducerethos den brasilianske flyproducent Embraer i São José dos Campos i Brasilien.
Flyet tilhører formelt hollandske Denim Air, men skal beskæftiges på en ACMI-aftale for det nystartede norske virtuelle flyselskab FlyNonstop. Ifølge den norske lovgivning må FlyNonstop ikke kalde sig et flyselskab, da man ikke selv har en operativ licens til at drive luftfart. I stedet er FlyNonstop, hvad man kalder et virtuelt flyselskab.
Selskabet er etableret af den norske is-konge Espen Hennig Olsen, der er tredje generation i familievirksomheden Hennig-Olsen Is AS, der er kendt som Norges førende og største iscremefabrik.. Espen Hennig-Olsen solgte for et par år siden sin ejerandel i familievirksomheden og har nu valgt at kaste sig over luftfart.
FlyNonstop får base i Kjevik-lufthavnen ved Kristiansand og baserer sig ifølge egene oplysninger på at tilbyde flyvninger med en omkostningseffektiv drift, enkle priser og en høj service.
Ankommer i uge 16
Selskabets første fly, der er blevet døbt “Elias“ efter navnet på administrerende direktør Daniel Lundbergs førstfødte søn, forventes at ankomme til Kristiansand i løbet af uge 16, der går fra 15. til den 21. april. Det præcise ankomsttidspunkt fastsættes i begyndelsen af uge 16 bekræfter Daniel Lundberg.
Der hersker i øjeblikket stor travlhed hos FlyNonstop. Første kommercielle flyvning skal finde sted torsdag den 25. april. Kl. 07:00 letter flight J7430 fra Kristiansand-Kjevikmed kurs mod Paris-Charles de Gaulle, hvor flyet ankommer kl. 09:00. Herefter skal flyet benyttes på ruterne fra Kristiansand til Barcelona, Berlin, Dubrovnik, London City, Nice, Palma de Mallorca og Parma. FlyNonstop vil også operere en rute fra Ålesund til Nice.
“Projektet er blevet vældigt godt modtaget i markedet. Nonstop-ruter fra Kristiansand har været efterspurgt i regionen i mange år. Efter at vi har lanceret FlyNonstop kan vi konstatere, at konceptet er helt rigtigt,“ fortæller administrerende direktør Daniel Lundberg til CHECK-IN.dk.
Han kan dog ikke garantere, at alle 100 sæder på premiereflyvningen til Paris den 25. april vil være solgt. Men optimismen fejler ikke noget.
“Med den interesse, som vi har mødt, er vi overbevist om, at vi kommer til at få en meget høj belægning på de første flyvninger.“
Aftaler om reservekapacitet
Med blot ét fly opereret af Denim Air er FlyNonstop meget sårbar overfor eventuelle tekniske problemer med Embraer-flyet. Derfor har man da også planer for at imødegå mulige driftsforstyrrelser.
“Vi har indgået en række aftaler med forskellige operatører, der benytter E190 samt andre flytyper, herunder også Denim Air. Vi er meget trygge ved den løsning, som vi har forhandlet os frem til, hvis det skulle vise sig at blive nødvendigt at leje fly ved kapacitetsbehov,“ siger Daniel Lundberg.
Selvom Flynonstop har en filosofi om at tilbyde flyvninger fra lufthavne, hvor der er stor efterspørgsel og mangelfuldt udbud, er der ingen planer om en storstilet ekspansion her og nu.
“Vi har en plan om at vokse organisk, og vi vil løbende evaluere vores målsætninger.“