Her ses den ekstra cockpitbarriere, som er installeret i kabinen. (Foto: Southwest Airlines)

Første fly på vingerne med ekstra dør til cockpittet

Regler, som netop er trådt i kraft, betyder, at cockpitsikkerheden skal strammes. Nu er det første fly med to cockpitbarrierer gået på vingerne.

Fredag kan godt betegnes som en form for mærkedag for Southwest Airlines. Her sendte man nemlig det første fly på vingerne, som er udstyret med en ekstra cockpitdør.

Tanken er, at den ekstra barriere skal gøre det sværere for udefrakommende at skaffe sig adgang til cockpittet. Det skriver Reuters.

Det drejer sig om en Boeing 737 MAX-8, som er blevet leveret for ganske nylig, og som lettede sidste fredag på en tur fra Phoenix til Denver.

Har været efterspurgt i årtier
En ekstra cockpitbarriere har været efterspurgt siden angrebene på World Trade Center den 11. september 2001. De viste nemlig faren ved ikke at have tilstrækkelig beskyttelse af cockpittet. Ifølge Reuters har pilotfagforeninger længe efterspurgt det ekstra lag sikkerhed.

Flyvningen markerer i øvrigt lidt af en milepæl, fordi de ekstra barrierer også vil blive rullet ud på tværs af nye fly i USA’s kommercielle flåde i de kommende år.

Både Boeing og Airbus har fortalt, at man er begyndt at integrere den ekstra barriere, fordi føderal lovgivning, som blev søsat i 2023, trådte i kraft mandag i denne uge.

Obligatorisk fra næste år
For kort tid siden oplyste de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, i øvrigt, at man har givet flyselskaber en frist til slutningen af juli 2026 til at installere den ekstra barriere i nyligt leverede fly.

Størstedelen af flyselskaberne har meddelt FAA, at de ønsker at gøre brug af den forlængede frist og dermed ikke installere barrierer lige med det første.

Southwest har derimod valgt at starte arbejdet omgående i takt med, at de tager imod nye fly. I år er forventningen, at man tager imod 25 nye Boeing-fly, som alle vil have barriererne.

”Vi følte, at vi kunne få det gjort og sætte det i drift, så snart flyet var klar,” siger Justin Jones, Southwests driftsdirektør.

Reglerne fra FAA betyder, at flyfabrikanter skal installere den ekstra cockpitdør på alle kommercielle passagerfly, som opererer i USA, men der er ikke noget krav om, at lignende barrierer skal eftermonteres i fly, som allerede er i drift. Flyproducenter uden FAA-certificering af barrierer behøver endnu ikke at efterleve reglerne.

 

Relaterede artikler:

Southwest ansøger om tilladelse til Europa-ruter

Aftale mellem Icelandair og Southwest Airlines er på plads

Et glimrende lavprisprodukt hos Southwest