- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Første kvartalsoverskud siden 2019

Både Air France-KLM og britisk-spanske IAG kunne fredag præsentere overskud for andet kvartal af 2022. Begge selskaber adresserer de aktuelle udfordringer, der påvirker kundetilfredsheden.

Air France-KLM sluttede 2019 med et overskud i fjerde kvartal på 1,16 milliarder kroner. Sidenhen kom coronapandemien, og først i andet kvartal af 2022 er det lykkedes at sikre en positiv bundlinje igen.

I årets andet kvartal rejste 22,8 millioner passagerer med Air France-KLM, og det sikrede en omsætning på 6,7 milliarder euro, hvilket svarer til 49,9 milliarder kroner. Heraf endte 324 millioner euro på bundlinjen, så den fransk-hollandske luftfartskoncern kunne slutte andet kvartal med et overskud på 2,4 milliarder kroner.

Trods præsentationen af det første kvartalsoverskud siden fjerde kvartal 2019, så overskygger de aktuelle udfordringer hos Air France-KLM og hele luftfartsindustrien noget af glæden over det positive resultat.

“Det stærke opsving, vi ser denne sommer, sætter hele luftfartsindustrien på prøve. Air France-KLM havde forberedt sig på tæt på en efterspørgsel tæt på niveauet fra før pandemien, men vores flyselskaber er ikke immune over for de store operationelle udfordringer, der finder sted rundt om i verden,” siger koncernchef Benjamin Smith.

“Kundetilfredshed er øverst på vores prioriteter, og vi ved, at vi ikke fuldt ud har været i stand til at levere kvaliteten af ​​servicen det er blevet forventet af os. Jeg vil gerne takke vores kunder for deres tillid og tålmodighed.”

På vej mod 85 procent af 2019-kapacitet
I andet kvartal udbød netværksselskaberne i koncernen omkring 82 procent af kapaciteten i forhold til samme kvartal i 2019, når man måler på udbudte passagersædekilometer. 

I tredje kvartal forventes produktionen at lande på et sted mellem 80 og 85 procent sammenlignet med 2019-niveauer, og i fjerde kvartal stiger det til mellem 85 og 90 procent. For hele året 2022 estimeres den udbudte kapacitet til at blive på omkring 80 procent.

Transavia, der er koncernens lavprisflyselskab, forventes i tredje og fjerde kvartal samt for hele 2022 at nå op på en produktion, der overstiger 2019-niveauet.

Det er især det nordamerikanske marked, der har bidraget til det positive resultat i andet kvartal. Her var bookingniveauet over 2019 og i kombination med højere billetpriser, har det bidraget til den stigende indtjening. På de øvrige markeder i Sydamerika, Caribien, Asien, Mellemøsten og Afrika rapporteres om høje billetpriser, mens efterspørgslen stadig er svækket i forhold til 2019.

På de europæiske ruter rapporteres der også om høje billetpriser, men kapacitetsudfordringer i Amsterdam Schiphol Airport har udfordret KLM.

Beskedent plus
International Airlines Group (IAG), der er moderselskab for Aer Lingus, British Airways, Iberia og Vueling, har også præsenteret sit kvartalsresultat.

I lighed med Air France-KLM er der atter sorte tal på bundlinjen. IAG præsenterede en kvartalsomsætning på 5,9 milliarder euro (44 milliarder kroner), og nettoresultatet blev et overskud på 127 millioner euro, hvilket svarer til cirka 945 millioner kroner. Det er et resultat, der er under det halve af Air France-KLM.

Resultatet blev skabt på baggrund af 25,6 millioner passagerer, hvilket var 82 procent af niveauet fra samme kvartal i 2019.

Koncernchef Luis Gallego har ligesom sin kollega i Air France-KLM også valgt at adressere de aktuelle kapacitetsudfordringer i forbindelse med præsentationen af kvartalsresultatet.

“Vores branche står fortsat over for historiske udfordringer på grund af den hidtil usete opskalering af driften, især i Storbritannien hvor de operationelle udfordringer i Heathrow Lufthavn har været akutte. Vores teams i flyselskaberne er fortsat fokuseret på at forbedre operationel robusthed og forbedring af kundeoplevelsen.”

Ingen tegn på svækket efterspørgsel
Hos IAG er det Iberia og Vueling, der har klaret sig bedst. Det spanske hjemmemarked og ruterne til Latinamerika har bidraget væsentligt til opsvinget, og med til historien hører også, at Storbritannien sent fik løftet sine COVID-19-restriktioner, mens testkravet til British Airways’ vigtige marked i USA først blev ophævet i juni.

I andet kvartal var den udbudte kapacitet på 78 procent af 2019-niveauet. I tredje kvartal venter IAG, at kapaciteten kommer op omkring 80 procent, og det ventes at stige til 85 procent i fjerde kvartal.

For hele året forventer IAG, at kapaciteten lander på 78 procent af 2019-niveauet, mens det nordamerikanske marked forventes at være tæt på 100 procent.

“Bookinger frem i tiden viser vedvarende styrke, og den nordatlantiske efterspørgsel fortsætter med at vokse efter ophævelsen af ​​USA’s krav til COVID-test i juni. Selvom bookinger i fjerde kvartal er sæsonmæssigt lave på denne tid af året, ser vi ingen tegn på nogen svaghed i efterspørgslen,” lyder det fra IAG-koncernchefen.

Relaterede artikler:

Air France-KLM vil rejse 16,8 milliarder kroner

Air France-KLM mangler transatlantisk trafik

IAG er stadig i rødt