Transavia, KLM og Air France udgør de tre flyselskaber i Air France-KLM Group. (Foto: Air France | PR)

Air France-KLM mangler transatlantisk trafik

Der er markant fremgang i det seneste kvartalsregnskab for Air France-KLM, men underskuddet er stadig stort. Hvornår Air France-KLM er tilbage på fuld kapacitet afhænger af USA.

Regnskabet for andet kvartal af 2021 i Air France-KLM-koncernen viser klar fremgang i forhold til samme kvartal sidste år. Men der er lang vej tilbage til tiden før corona. Især er der usikkerhed om, hvornår den transatlantiske trafik for alvor kommer i gang.

I april, maj og juni transporterede Air France, KLM og Transavia-datterselskaberne i alt syv millioner passagerer. Det er mere end fem gange så mange som i samme periode for et år siden, men under det halve af 2019, hvor COVID-19 stadig var en ukendt sygdom.

Omsætningen endte på 2,75 milliarder euro (20,45 milliarder kroner), hvilket er mere end dobbelt så meget som i andet kvartal 2020.

Underskuddet er formindsket
Underskuddet er ligeledes formindsket. Det er gået fra et minus på 2,61 milliarder euro (19,41 milliarder kroner) i 2020 til et minus på 1,49 milliarder euro (11,08 milliarder kroner) i andet kvartal i år.

I en kommentar til regnskabet skriver Air France-KLM, at der siden juni har været tegn på, at genopretningen af luftfartsindustrien er begyndt at tage fart.

Takket være lempelser i rejserestriktionerne og udrulningen af vacciner tager folk igen ud at rejse. Og det, at amerikanere igen kan besøge Europa, har også sat fart i bookingerne.

Set i det lys regner Air France KLM med, at det i årets tredje kvartal, som indeholder de vigtige sommermåneder juli og august, vil være tilbage på et sted mellem 60 og 70 procent af kapaciteten fra før corona.

Usikkerhed om fjerde kvartal
Hvordan det kommer til at gå med kapaciteten i årets fjerde og sidste kvartal, kommer Air France-KLM ikke med noget bud på. Usikkerheden om, hvorvidt USA opretholder sine meget skrappe rejserestriktioner, er endnu for stor.  Som det ser ud lige nu, er USA lukket land for europæere, og amerikanerne kan ikke alene fylde så mange fly mellem Europa og USA.

Air France-KLM har haft langt lettere ved at fylde flyene i Europa end flyene til Nordamerika, viser tal fra kvartalsregnskabet. I andet kvartal havde Air France og KLM en kabinefaktor på kort- og mellemdistanceruterne på 64,4 procent. På langdistanceflyvningerne til Nordamerika var kabinefaktoren nede på 34,6 procent. Lavprisselskabet Transavia havde på sine ruter en kabinefaktor på 59,9 procent.

”Gensidig genåbning af grænser og en acceleration af udrulningen af vaccinerer på verdensplan, kommer til at spille en afgørende rolle i forhold til at fastholde momentum,” siger Benjamin Smit, koncernchef i Air France-KLM.

 

Relaterede artikler:

Frankrig øger indflydelsen i Air France-KLM

Air France-KLM vil skære yderligere 6.000 stillinger

Minister: Ikke givet, at Air France-KLM overlever